Vilket alternativ är bäst.

  • 1

  • 2

  • 3

Logga in och rösta för att se resultatet.
Jag vill höja bärigheten på en bärlina, eller den teoretiska spännvidden som den klarar av. Därför tänker jag sammanfoga två st 45×220, C24, NTR-A. Tanken är att limma med PU-lim. Sätta x antal träskruv och sedan spänna ihop med ok.

Så till frågan: hur skall man lägga ihop reglarna? Se nedan principskiss. Jag är bara intresserad av vad som är bäst, eller minst dåligt om du hellre ser det så. Jag testade att fråga ChatGPT. Där fick jag fram riktigt tokiga förslag. Nu förlitar jag mig på er här.
 
  • Illustration av tre olika sätt att sammanfoga två reglar, märkta 1, 2 och 3, med varierande ådringsmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte. Men det här är min åsikt.
Variant 3 kommer att vilja spräcka limfogen vid ökande fuktighet. Samma problem finns i variant 1.
Med variant 2 då komprimeras limfogen och det borde inte kunna skada något alls.
Skulle den sitta inomhus med snickeritorrt virke så skulle alla tre fungera lika bra, men då skulle jag välja variant 3 för den är "snyggast".
 
L Limpan4all skrev:
Jag vet inte. Men det här är min åsikt.
Variant 3 kommer att vilja spräcka limfogen vid ökande fuktighet. Samma problem finns i variant 1.
Med variant 2 då komprimeras limfogen och det borde inte kunna skada något alls.
Skulle den sitta inomhus med snickeritorrt virke så skulle alla tre fungera lika bra, men då skulle jag välja variant 3 för den är "snyggast".
Jag har varit inne på samma spår men vet helt enkelt inte vilket som är rätt i teorin. Ingen jag har frågat hittills har kunnat förklara det bättre än du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.