DräneringsBudget.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska dränera garaget som är helt ingrävt i marken. Väggar av betonghålsten så jag behöver lägga till isolering för att jag sen vill hålla det frostfritt.

Total väggyta under mark ca. 40 kvm.

Missar jag något i min uträkning eller blir det faktiskt billigare med Isodrän...?

Dräneringsrör, markduk, etc. är inte med eftersom det är samma oavsett val av isolering...
 
K
Om du inte har motlutande terräng så skall du klara dig med den normala filterduken N2 från Isodrän och inte säkerhetsduken som vad jag förstår det, är helt vattentät! Detta ger ju mer fördelar till Isodrän.
Antar att du kollat priserna på MVH? Kolla då på Mark/nålfilt i menyn för att hitta isodräns filterdukar som är typ halva priset mot säkerhetsduken.

Jag har inte benkoll, men XPS känns dyrare än vanlig Cellplast? Tror nog dom flesta bonndräneringar med Platon utförs med vanlig billig cellplast. (rätta mig om jag har fel).
Till Platon borde det också tillkommer mer makadam än till Isodrän, har du kollat typritningarna för Platon? Isåfall bör det tillkomma något lass eller två med dränerande massor.

Edit: Borde kanske läst hela ditt inlägg, där du skrev om att filten inte var med av en anledningen :)
Men fundera över om du verkligen behöver säkerhetsduken.
 
Redigerat:
Tack för informationen!

Det är motlutande terräng på alla tre sidor egentligen, mindre på ena långsidan men den är ju ändå ca. 70% under mark.

Jag räknade bort vanlig cellplast p.g.a detta och att det är jordmassor upp över hela väggen (minus grus då förstås vid platon) . Jag läste att om man har jord och vatten så dels håller inte cellplast mot trycket lika bra och så sätts den igen av fina jordpartiklar som kommer genom gruset efter något år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.