K
Robert63 Robert63 skrev:
Hej,
Tänkte sätta en frigolitlist enligt länk, men tror ni den är samma h*elvete som hålkälslisten?

[länk]
Varför skulle det vara enklare än att sätta vanlig hålkälslist?
 
K Kardan79 skrev:
Varför skulle det vara enklare än att sätta vanlig hålkälslist?
Vet inte, är långt ifrån snickare, därav frågan :)
 
P
K Kardan79 skrev:
Varför skulle det vara enklare än att sätta vanlig hålkälslist?
I äldre hus med plankväggar, slutar plankorna ofta någon/några centimeter från taket, ska man då spika en hålkälslist, måste spiket vara ganska långt för att förhoppningsvis nå trä att fästa i.
Frigolitmodellen fäster med några klickar lim på vägg och tak.
 
Är det ens tillåtet pga brandrisken?
 
P
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det ens tillåtet pga brandrisken?
Vad då, skulle frigoliten självantända ?
 
  • Gilla
camaro z28
  • Laddar…
Skulle man inte få ha frigolitlister för att det brinner menar du? Vill nog säga att det är ganska vanligt.......
 
  • Gilla
camaro z28 och 1 till
  • Laddar…
Dom där frigolitlisterna är väldigt lätta att montera, tror till och med att någon modell kommer med klisterremsa som man bara drar bort o klämmer fast. Men! Har just spenderat många timmar här hemma med att skrapa bort lim och frigolit från taket när jag renoverade köket så om det inte är en källare där spindlar vill bo i varje springa skulle jag inte använda mig av dessa då de verkligen förstör taket.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Kapningen med rätt vinkel som kan driva oerfaret folk till vansinne blir inte lättare med frigolit.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
D
Robert63 Robert63 skrev:
Hej,
Tänkte sätta en frigolitlist enligt länk, men tror ni den är samma h*elvete som hålkälslisten?

[länk]
Jag hade en gång i tiden samma skräck som du inför hålkälslisten. Men vi hade så fula frigolitlister att jag en dag tvangs ta tjuren vid hornen. Lösningen är att förkroppa hålskälslisten. Det går faktiskt riktigt bra. Jag använde fogsvans och enkel gerlåda även om proffs använder t ex japansåg. Självklart måste man sminka lite med mjukfog. När man förkroppar blir det heller inget spill eftersom man kan pyssla med en ganska kort bit inne i hörnet.

Jag hade stor glädje av den här karlns instruktionsfilm:

 
K
P Peter787 skrev:
I äldre hus med plankväggar, slutar plankorna ofta någon/några centimeter från taket, ska man då spika en hålkälslist, måste spiket vara ganska långt för att förhoppningsvis nå trä att fästa i.
Frigolitmodellen fäster med några klickar lim på vägg och tak.
Spikar du mitt i listen?
Annars förstår jag inte.
Listen vilar mot tak och vägg. Är väl bara att skjuta fast? Det är den lätta biten.
Kapandet är den bökiga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.