Hej
Mitt hus målades några år sen med oljefärg, undrar, måste man använda samma typ av färg? Kan man använda t ex akrylad eller alkyd? kan oljefärg vara krylad eller alkyd?
MVH


Jim Yin
 
Man kan göra det men man skapar problem genom att göra det.

Om du lägger på akrylat färg så målar du med en ren plastfärg med alla dess nackdelar. Du stänger in fukt och du får sannolikt problem efter några år med flaggnande färg och ruttnande trä.

Alkydfärgen kom som en ersättning till oljefärgen på 50 talet och är framförallt mycket mindre elastisk och hård vilket också kan leda till spjälkning dvs att färgen flagnar. Det finns sk "alkyd förstärkta" oljefärger som många färghandlare kallar oljefärg men det är en sanning med modifikation. Det finns idag också vattenburna alkydfärger.

Om man tidigare lagt ner tid och pengar på att göra ett riktigt jobb med att måla med oljefärg skulle jag aldrig funderat på att inte fortsätta med detta, för det är det bästa för både huset och dess fasad.
 
Latexfärg (akrylat) stänger inte in fukt i sig, den är flera gånger mer "öppen" än oljefärg. Problemet är främst att den inte tränger in i trä och stänger porerna vilket gör att ett mikroklimat kan skapas under färgen vilket är dåligt. Om din fasad är målad med alkydolja sedan tidigare ser jag inget problem med att använda akrylat. Dock ser jag precis som föregående talare ingen fördel med att göra det, fortsätt istället med alkydolja. Akrylaten gör även att du inte kan återgå till alkydolja utan att skrapa fasaden helt. Kolla bara att det inte är linoljefärg, då tror jag att du bör fortsätta med det istället men jag har inte bra koll på linolja. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.