Jag känner mig ofta så frustrerad i ansökan om bygglov i vårt område. Området omfattas av en gammal detaljplan som inte uppdaterats och alltså i förhållande till stadens nyare detaljplaner förespråkar att garagebyggnader och dylikt byggs längre ifrån tomtgräns än vad de nyare planerna säger.

Handläggarna strävar efter att göra undantag för att närma sig de nyare planerna, men detta hindras ibland av detaljplanen då närboende överklagar med hänvisning till denna. Jag blir helt frustrerad. Detta innebär i vårt område att trots att det omfattas av samm detaljplan är handläggarnas tolkningar vitt skilda. Vissa handläggare anser att parhus faller innanför planen andra anser att det är en avvikelse, vissa får placera carport 1 m från gatan, andra 3 m från gatan (trots samma siktförhållanden osv).

Jag upplever allt som väldigt godtyckligt och det gör mig beroende av en välvilligt inställs handläggare. Att min granne fått bygga det hus som jag vill bygga är inget hinder för att neka mig med hänvisning till att det förra beslutet kanske inte var så bra.

Är det så här i era kommuner också?

I vårt fall leder det till att olika handläggare ger olika besked till personerna berörda av bygglovet. Väntan på bygglov är ca 6 månader och varje lov (hus, garage, carport) överklagas till högsta instans av närboende bland annat, upplever jag, för att byggnadskontoret inte håller en enheltlig linje.

Jag som fastighetsägare hamnar i en sits där jag drar på mig ogillande av grannar för att jag vill och fått bygga ett hus av en typ som redan förekommer i området och vill bygga garaget lika nära granntomten som de flesta andra har gjort. Nämden kan t ex ge klartecken för vårt bygglov, medans handläggare kan hålla med grannen om att det är ett dåligt beslut.

På något sätt bidrar byggnadskontoret till grannosämja...

Är era kommuner mer konsekventa? Eller kanske smidigare?
 
Jag håller med om att det många gånger kan tyckat märkligt med de besked som lämnas av bl a byggavdelningrna. Men när det gäller PBL (Plan-och bygglagen) så ger denna också utrymme för olika tolkningar, och det får vi vara glada för. Att lämna besked/beslut över telefon går inte, då alla ärenden är olika och måste utredas, därmed inte sagt att det blir rätt för det. Om man har kunskaper och känner att man har rätt i ett bygglovsärende, som kommunen avslagit, skall man naturligtvis överklaga detta, eller kanske först be kommunen ompröva beslutet.
Kommunen har sällan anledning att driva frågorna själva t ex, om detaljplanen förordar 4.5m till tomtgräns för garagebyggnad, men berörda grannar säger ja till den närmare placeringen, då bifaller kommunen oftast en sådan ansökan.
Kommens strävan brukar vara att området inte förtätas eller att siktförhållanden försämras för vägar/gator som användes av många, t ex väg till skola. Men också blir det svårare att hävda 4.5m till gräns, för grannens tilltänkta garage, då villatomterna är betydligt mindre idag. Normalt brukar inte grannen invända mot ett garage i den norra tomtgränsen, medan en granne som får ett garage upp till tomtgränsen i söderlägen, har många invändningar. Det är väl detta som gör att kommunen har svårt för att lämna ett bra beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.