Har flyttat in i ett hus byggt 1956 där inkommande telefonledning kommer in i källaren. I källaren sitter det en gammal plint där man kan skruva på telefonledningen till första jacket. Det är två rader med skruvar - 10 i varje rad. Som det är nu har jag dragit om så att jag får in mitt första jack (använt två av fyra trådar i ledningen - vad gör man man med de andra två?) i arbetsrummet på entréplanet. Därifrån har jag sedan dragit vidare i huset. Detta blir mycket dragande fram och tillbaka eftersom jag vill seriekoppla och kunna ha telefon både på övervåingen och i källaren. Jag har inga rör att dra i utan måste spika all kabel.
Nu till mina frågor: 1) Kan jag på något sätt bygga en central i trapphuset varifrån jag kan dra en kabel åt endast ett håll och ändå har kvar mitt första jack i arbetsrummet? 2) Hur gör jag iså fall och vad behöver jag?

Är rätt så händig men har inte koll på alla detaljer?
 
Ja om jag förstår dig rätt så går det att göra.

1. Du vill ha en kopplingspunkt ditt du drar alla fysiska kablar
2. Du vill att uttagen ska vara seriekopplade

Då gäller det att du drar en fyrledarkabel mellan kopplingspunkten och respektive uttag.

I ett telejack så kommer signalen in på de nedre två anslutningsskruvarna och går ut igen på de övre två.

I ditt fall blir det alltså från källaren via kopplingspunkten till de två nedre skruvarna i jacket i arbetsrummet.

Från de två övre skruvarna i jacket i arbetsrummet via de två lediga trådarna i kabeln tillbaka till kopplingspunkten.

Nu kopplar du ihop de två trådarna du skickade tillbaka signalen på med två trådar från det jack du vill till nu osv.

för lite mer information se http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20030703/Jack_kopplingsschema.pdf

Sen är det bara att fråga på. Koppla tele är kul och lagligt att göra själv :)
 
T
Stopp ett tag !

Finns risk att denna plint betjänar flera hus, är det en grov kabel skarvad på baksidan av denna plint som matar alla skruvar på baksidan, från övre vänster bör färgerna vara-blå-vit/ orange-vit/grå-vit/ brun-vit m.m ?

Kolla också om det sitter en metallbricka som anger en bokstav med följande nummer typ exempel - sk 21  D12 med Televerkslogga. Hur många trådar finns kopplade till denna plint, kolla om dessa går ut i samma rör som inkommande ledningar.

Du kan ha en central, dra gärna 2 pars ledning (blå-vit/grön-violett) så kan du ha t.ex brytande funktion m.m, och utmärkt den dagen du ev ska ha in bredband via koppar, då måste du nämligen montera in ett filter vid 1:a jacket på inkommande ledning.
 
Tack för de svar jag redan fått.
Kabeln utanför huset är nedgrävd. I källaren kommer den in via ett stålrör som jag inte lyckats komma in i - dock sitter det en cykelventil på detta rör (förstår inte funktionen). Detta metalrör leder upp i en plint med 2 x 10 skruvar. Från skruvparet längst till vänster har jag dragit trådarna till mitt första jack i arbetsrummet. Fjärde och femte paret i nedre raden är byglade med ledning. Vet ej varför och har inte vågat ta bort dem. I kanten sitter en metallskiva där det är stansat 5 nertill och 10 upptill. Jag vet inte om detta innebär att jag kan ha 10 jack på plinten. Det finns fästen för utgående tråd både upptill och nertill.

Jag har en televerksplatta skruvad vid sidan av plinten och en utomhus där ledningen går in i huset.

Det har tidigare varit verksamhetslokal i källaren och plinten går in i det gamla kontoret.
 
T
Cykelventilen = du har en 10 pars matarkabel från gamla Telia, kabeln är trycksatt för att förhindra fukt att tränga in (gammalt kabelsystem i bly som ligger nedgrävd)
Din beskrivning avslöjar att du har en s.k sekundärplint = 10 par = 10 abonnemang.

Om det nu inte finns någon dokumentation på denna plint så bör du ringa Telia/Skannova och kolla upp om det finns tjänstgörande linjer på denna plint så du inte klipper av någon annans abonnemang. Endast 2 skruvar på plinten (1 par) betjänar ditt hus, dom andra skruvarna är för 9 andra abonnemang och det verkar som det finns 1 abonnemang till som ligger på bygeln mellan par 4-5, ev en s.k a/B skarv där plinten sen går vidare till en till med 5 par.

Stansen betyder att det rör skåp 10 med antingen sekundärplint 5 eller plint nr 10 som är A/B skarvad där de 5 förtsa paren går till ditt hus, och de 5 under sen matar vidare till en annan plint. Ev har det varit ett minder företag i ditt hus tidigare som i sin tur haft verkstad eller annan verksamhet i något hus intill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.