O
Det behöver kompletteras med lite el utomhus och jag funderar över vad som gäller angående flera kablar i samma markrör. Nu ligger det ensamma N1XV av olika dimensioner i 50 respektive 110 mm markrör. Jag hittar tyvärr inte vilken flyttkartong som innehåller med mina handböcker. Jag har 421 (dimensionering) och 444 (elinstallationsreglerna). Någon som kan bekräfta att det verkligen finns en tabell med samförläggningsfaktor för kablar i markrör i någon av dem? Eller behöver jag skaffa någon ytterligare standard/handbok för att hitta det? Jag tänker mig att det är annorlunda per kabel, så kanske är det tillverkarnas datablad jag borde gräva i istället?
 
Det står där i HB 444 i tabell 52B.18, m.fl.
Säg till om du inte hittar boken ;)
Ett tips är att hålla goda marginaler så att man slipper räkna, så långt plånboken tillåter, för annars behöver du ta reda på just din marks termiska resistivitet.
 
  • Gilla
richard1951 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
din marks termiska resistivitet
Om man vattnar ordentligt går detta värde ner. Har man dock en gödselstack eller annan ansamling av organisk material så går det upp.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kanske skulle tipsa elsäkerhetsverket om att kontrollera elfirmornas EKP med avseende på deras kompetens i att bedöma jordens termiska resistans...
 
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
O
Böckerna återfunna! Bläddrat lite lite i tabellerna och räknat på vad jag behöver. Termisk resistans lär jag inte behöva fundera på, men skulle jag få för mig att göra det så finns det ett par böcker i värmelära och termodynamik någonstans i kartongerna också. Om jag minns rätt så var det dock inte direkt några kioskvältare och knappast lättläst behaglig kvällslektyr heller, så det får nog vara.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.