Är det vanligt att samfällighetsförening ansvarar för hustakens underhåll.
 
Ja, absolut. I ett tidigare boende jag hade (radhus) var det så. Helt enkelt för att taken hängde samman med varandra, skulle hållas enhetligt och för att det ingenstans skulle misskötas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Karlia
Beror på. Jag bor i radhus vi har samfällighet, men då vi äger våra hus så sköter var och en sitt eget.
 
E Erik-Persson skrev:
Ja, absolut. I ett tidigare boende jag hade (radhus) var det så. Helt enkelt för att taken hängde samman med
Tack för svar.
Fungerade det bra. Hur ofta byttes taken och byttes alla tak samtidigt. Gissar att det blev en stor kostnad för samfälligheten om alla byttes på en gång.
 
F
Är det verkligen så? En Samfällighets verksamhet är väl i princip bestämt och reglerad via Lantmäteriet?
 
F fsn skrev:
Är det verkligen så? En Samfällighets verksamhet är väl i princip bestämt och reglerad via Lantmäteriet?
Precis men går det i efterhand ändra i anläggningsbeslutet för att ta med underhåll av allas tak.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F
SWEBMA SWEBMA skrev:
Precis men går det i efterhand ändra i anläggningsbeslutet för att ta med underhåll av allas tak.
vet ej. Det skall i sådana fall vara på ett eller eventuellt två årsmöten och skrivas in i anläggningsbeslutet hos Lantmäteriet. Det kanske tom kräver nån form av omförättning. Det är absolut inget som en styrelse plötsligt kan ta ett beslut om.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
tommib
Det beror på. Om underhåll av tak kan anses vara av stor betydelse för de ingående fastigheterna så kanske det kan tas med men det kräver ny förrättning. Anläggningsbeslutet kan inte ändras av styrelsen eller årsstämman, det kan bara lantmäteriet göra.

Varför skulle det vara en fördel för alla fastigheterna att ha samfälld förvaltning av taken? Som väger upp nackdelen att man blir tvångsansluten till det?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det beror på. Om underhåll av tak kan anses vara av stor betydelse för de ingående fastigheterna så kanske det kan tas med men det kräver ny förrättning. Anläggningsbeslutet kan inte ändras av styrelsen eller årsstämman, det kan bara lantmäteriet göra.

Har ingen direkt uppfattning ännu om det blir en för- eller nackdel att låta samfälligheten förvalta taken. Man kanske kan få bra priser när många tak läggs om samtidigt. Hur som helst så blir det väl en ganska omständig och dyr procedur att genomföra.
 
Karlia
Det går ju också att göra gemensam sak med grannarna i samma länga om så önskas. Utan att ge upp någon ägarrätt till samfälligheten.
 
tommib
Jag tror att du har helt fel ingång till detta. Man bildar inte en samfällighet för att det kanske blir lite billigare att göra jobb på fastigheterna. En samfällighet bildas när det är naturligt och rationellt att dela på en resurs, som t.ex. en avloppsanläggning, fiber, väg eller som tidigare nämnts tak som sitter ihop.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det går ju också att göra gemensam sak med grannarna i samma länga om så önskas. Utan att ge upp någon ägarrätt till samfälligheten.
Absolut. Det är så det fungerar nu och det har överlag varit bra. Är mest intresserad av andras erfarenhet av en sån här lösning.
 
Karlia
tommib tommib skrev:
Det beror på. Om underhåll av tak kan anses vara av stor betydelse för de ingående fastigheterna så kanske det kan tas med men det kräver ny förrättning. Anläggningsbeslutet kan inte ändras av styrelsen eller årsstämman, det kan bara lantmäteriet göra.

Varför skulle det vara en fördel för alla fastigheterna att ha samfälld förvaltning av taken? Som väger upp nackdelen att man blir tvångsansluten till det?
Jag har svårt att tänka mig att det går att bli tvångsansluten. Måste inte alla vara eniga för att det ska gå? Det påverkar ju äganderätten.
 
tommib tommib skrev:
Jag tror att du har helt fel ingång till detta. Man bildar inte en samfällighet för att det kanske blir lite billigare att göra jobb på fastigheterna. En samfällighet bildas när det är naturligt och rationellt att dela på en resurs, som t.ex. en avloppsanläggning, fiber, väg eller som tidigare nämnts tak som sitter ihop.
Jag har inte riktigt tagit ställning till det här än. Vore bra att höra om andras erfarenhet om det har funkat bra. Ett problem kan ju vara hur man inleder förvaltandet när vissa hus inte bytt tak på 20-30 år eller längre och andra hus bytt under senaste åren. Det kan ju komplicera hela processen. Hur hanterar man en sådan situation.
 
Karlia Karlia skrev:
Jag har svårt att tänka mig att det går att bli tvångsansluten. Måste inte alla vara eniga för att det ska gå? Det påverkar ju äganderätten.
Tydligen ska det räcka med majoritetsbeslut. Undrar också hur myndigheterna bedömer en sådan fråga. Godkänner de bara för att stämman röstat för det.
 
  • Gilla
Våga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.