B
Kan ordföranden som förvaltar en samfällighetsförening som regleras genom lagen om förvaltning av samfällighetsföreningar.
Upplåta nyttjanderätt av viss område för något särskilt ändamål till utomstående som ej har skattetal/andelar i samfälligheten?
För samfälligheter ( S:x) som ägs av flera fastigheter gemensamt enligt skattetal .
gäller som det kan förstås att förvaltning av samfälligheter sker i första hand för att främja delägarnas eget nyttjande av samfälligheten.

51 § För beslut att överlåta eller söka inteckning i fast egendom eller att upplåta sådan egendom med
nyttjanderätt för längre tid än fem år fordras minst två tredjedelar av de avgivna rösterna, om ej annat
föreskrives i stadgarna.
 
Redigerat:
Styrelsen i en samfällighetsförening får teckna avtal på max fem år gällande arrende. Ska dokumenteras i styrelseprotokoll som revisorerna ska få tillgång till.
Sen är det också en fråga om samfälld mark har en styrelse eller om det bara är en person som rattar det hela. Om ordf ensam har rätt att teckna samfälligheten, så har han/hon rätten att teckna avtal. Men utan att rådfråga de andra delägarna så lär det bli en hel del problem.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
B
Tolkar man det som det bara gäller arrende och då mot ersättning?
Gäller då ej nyttjanderätt typ allmän?
 
Jag tror att frågan är alltför allmänt ställd.

Om ex entreprenören som röjer snö vill få ha utrustning för ändamålet uppställd på en lämplig yta. Så kan föreningen givetvis upplåta den ytan.

Om föreningen vill upplåta en yta gratis till en bilskrotarfirma, med ägare som råkar vara bror till ordföranden, så är det lika självklart inte OK.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
B
Hur får man ut samfällighetens stadgar har begärt men ej fått stadgar?
Har lantmäteriet kopior eller vem?
Det gäller en samfällighet där styrelsen tagit beslut och lovat sommarstugägare som inte är delägare i samfälligheten att röja på en hemmansägares privatägda skogsfastighet som samfälligheten inte har något ägande i. Jordägaren stör sig på detta olovliga och olämpliga röjandet av stugägare som röjer på dennes mark utan att hen har blivit tillfrågad....
 
Claes Sörmland
B Bror9 skrev:
Hur får man ut samfällighetens stadgar har begärt men ej fått stadgar?
Har lantmäteriet kopior eller vem?
Det gäller en samfällighet där styrelsen tagit beslut och lovat sommarstugägare som inte är delägare i samfälligheten att röja på en hemmansägares privatägda skogsfastighet som samfälligheten inte har något ägande i. Jordägaren stör sig på detta olovliga och olämpliga röjandet av stugägare som röjer på dennes mark utan att hen har blivit tillfrågad....
Stadgarna finns registrerade hos LM.

Hur kom samfälligheten in i detta? Är det inte mer sommarstugeägaren som helt enkelt olovligt ger sig på grannens mark?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stadgarna finns registrerade hos LM.

Hur kom samfälligheten in i detta? Är det inte mer sommarstugeägaren som helt enkelt olovligt ger sig på grannens mark?
Det jag kan förstå angående förvaltning av samfälligheter är att föreningen ska i första hand främja delägarnas eget nyttjande av samfälligheten. Sommarstugägare är ej delägare
Här har styrelsen använt en offentlig icke juridiskt gällande DRK-karta. Istället för laga kraft förrättningskarta
 
TRJBerg
B Bror9 skrev:
Det jag kan förstå angående förvaltning av samfälligheter är att föreningen ska i första hand främja delägarnas eget nyttjande av samfälligheten. Sommarstugägare är ej delägare
Här har styrelsen använt en offentlig icke juridiskt gällande DRK-karta. Istället för laga kraft förrättningskarta
Jag förstår inte vad du försöker beskriva.
 
Har du testat att bara tala med dem och visa dem att din förrättningskarta skiljer sig från DRK?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bror9 skrev:
Det jag kan förstå angående förvaltning av samfälligheter är att föreningen ska i första hand främja delägarnas eget nyttjande av samfälligheten. Sommarstugägare är ej delägare
Här har styrelsen använt en offentlig icke juridiskt gällande DRK-karta. Istället för laga kraft förrättningskarta
Så samfällighetsföreningens styrelse tror felaktigt men med grund i den felaktiga digitala kartan att de förvaltar mark som de inte förvaltar?

Låter som att det är lätt att lösa genom att den stackars markägaren tar ett samtal med stugägaren samt samfällighetsföreningens styrelse.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så samfällighetsföreningens styrelse tror felaktigt men med grund i den felaktiga digitala kartan att de förvaltar mark som de inte förvaltar?

Låter som att det är lätt att lösa genom att den stackars markägaren tar ett samtal med stugägaren samt samfällighetsföreningens styrelse.
Jag har pratat och mailat gällande förrättningskartor samt uttalande från berörd lantmätare (som dock slutat, fått sparken?) samt uttalande från statlliga lantmäteriet där de förtydligar att min förrättningsakt med karta är juridiskt gällande. Vilket icket den Digitala RegisterKartan är.
Lantmätaren menar att eftersom DRK ej är juridiskt gällande kan/kunde hen sudda bort gränser och rita in krokig & kurvig gräns eftersom DRK kartan ej är juridiskt gällande och är inget förrättningsbeslut eller förrättningsärende.
Men sommarstugägare vill givetvis hävda att den karta som statliga lantmäterimyndigheten publicerar offentligt på deras hemsida samt hos Skogsstyrelsen, Hitta.se Eniro: se måste gälla De har ingen anledning att inte lita på dessa kartor de anser att näringsfastighetsägare bara far med osanning.
Samfällighetsföreningen erkänner att de inte har intresse av området då delägarna inte ens vill sköta sin egen skog...
 
Claes Sörmland
B Bror9 skrev:
Jag har pratat och mailat gällande förrättningskartor samt uttalande från berörd lantmätare (som dock slutat, fått sparken?) samt uttalande från statlliga lantmäteriet där de förtydligar att min förrättningsakt med karta är juridiskt gällande. Vilket icket den Digitala RegisterKartan är.
Lantmätaren menar att eftersom DRK ej är juridiskt gällande kan/kunde hen sudda bort gränser och rita in krokig & kurvig gräns eftersom DRK kartan ej är juridiskt gällande och är inget förrättningsbeslut eller förrättningsärende.
Men sommarstugägare vill givetvis hävda att den karta som statliga lantmäterimyndigheten publicerar offentligt på deras hemsida samt hos Skogsstyrelsen, Hitta.se Eniro: se måste gälla De har ingen anledning att inte lita på dessa kartor de anser att näringsfastighetsägare bara far med osanning.
Samfällighetsföreningen erkänner att de inte har intresse av området då delägarna inte ens vill sköta sin egen skog...
Ja då är det mer ett pedagogiskt problem snarare än ett juridiskt. Fortsätt prata med tomtägarna som inte förstår.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tror de har lite egna lagar däruppe i Höga Kusten...
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Tror de har lite egna lagar däruppe i Höga Kusten...
När det kommer till fastighetsrättsliga frågor, samfälligheter och inte minst grannars träd (!) så har detta forum lärt mig att det finns en enorm mängd med högst personliga och egna lagar...
 
  • Gilla
  • Haha
Falckman och 3 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja då är det mer ett pedagogiskt problem snarare än ett juridiskt. Fortsätt prata med tomtägarna som inte förstår.
Måste få berätta att KLm ändrade i DRK-kartorna efter sommarstugägarnas tips.
Samt att KLm ansåg att vi sakägare i gränsen på bägge sidor inte var behöriga att föra någon talan eftersom KLm anser att det inte är något beslut när de ändrar i digtala kartor utan underliggande förrättningsbeslut enligt sommarstugägares önskemål.
Jag måste betala en gång till för en lantmäteriförrättning som redan har vunnit laga kraft där ingen sakägare har överklagat, om jag vill få DRK- kartorna att stämma med förrättningsakten...Rörigt det är precis vad det är..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.