Hej! Vi bor i ett radhus i och med de tillhör en samfällighet. Förra året så spolades en närliggande dagvattenbrunn sönder ca en meter utanför våran husknut, detta resulterade i att vi fick en otrolig vattenläcka och skada i våran källare. Samfälligheten stod såklart för kostnaderna kring den nya dräneringen men hitills ingenting innanför. Våran förening trilskas med att det inte ligger på dem att återställa skadorna inomhus. Till detta ska det tilläggas att underhålls arbetet på dräneringen inte har gjorts enligt tidsramen och om den hade det hade vi fått vattenskador inomhus. Är det någon som är duktig på det juridiska och kan säga vem som ska stå för att reparera skadorna inomhus?
 
Har du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag?
Jag hade nog börjat där.
 
E etompau skrev:
Har du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag?
Jag hade nog börjat där.
Ja det har jag, ingen försäkring täcker skador på bristande underhåll av dränering.
 
Jag gissar att här gäller de vanliga skadeståndsrättsliga reglerna. Om du orsakar en skada genom olyckshändelse, så är du bara ansvarig mot andra om du varit vårdslös/oaktsam.

Nu vet vi inte så mycket om alla omständigheter här. Men det krävs rätt mycket för att få en skada klassad som resultat av vårdslöshet.

Det finns explicita undantag som gäller bilkörning och hundar. Där är du ansvarig oavsett hur skadan verkligen gick till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om att det handlar om skadeståndsansvar, specifikt är frågan om skadan för TS har orsakats av oaktsamhet/vårdslöshet, d v s att att styrelsens ledamöter har varit oaktsamma/vårdslösa som inte har underhållit dräneringsanläggningen och därmed orsakat skadan.

Det finns HD-fall som visar att en BRF som inte underhöll sin dagvattenledning i tid hade varit oaktsam/vårdslös när den senare läckte och orsakade skada för grannen ("Grannhusets vattenskada"):

https://lagen.nu/dom/nja/2021s473

54 § samfällighetslagen ger uttrycklig möjlighet att väcka talan om skadestånd mot styrelsens ledamöter. De har alltså ett personligt ansvar här:

Utdrag från lagen gällande skadeståndsskyldighet för styrelseledamot, revisor eller medlem i förening enligt 54 § samfällighetslagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.