Hej.

Bor i en samfällighet med 48 st kedjehus.
På årsstämma så ska de ta upp några punkter.
Ett av punkterna låter nästan olaglig.

Lokalgatan dvs där vi promenerar till våra hus.
Längs med så finns det lekplatser. Nu vill de ta ett beslut om barn skall få leka längs med lokalgatan eller inte?
tex cykla, sparkcykel, spring, umgås.

Om det röstas igenom. Kan ett sådan beslut vara giltig enligt lag??
Tar gärna synpunkter på detta.

Redigerat:
Förstår jag rätt nu, dom har beslutat att barn ska få leka på lekplatser som redan finns och detta opponerar du dig mot?

Vad gäller frågan egentligen? - barn får väl leka på gatan utan beslut liksom.

Är det biltrafik där idag som isf ska begränsas? Eller vad gäller beslutet egentligen?

Som sagt så går det inte att besluta om att barn INTE får leka på gata som de har tillträde till.

Lutte skrev:
Förstår jag rätt nu, dom har beslutat att barn ska få leka på lekplatser som redan finns och detta opponerar du dig mot?
Ursäkta den slarviga texten. Var så irriterad när jag skrev. De får leka där idag vilket jag tycker är helt korrekt. Mina egna barn leker där. Nu tycker en del i samfälligheten att barn bara får vistas och leka på utsatta lekplatser. Vilket jag tycker är fel. Kan de verkligen ta ett sådant beslut om de får majoritet på förslaget?

Åttioettan skrev:
Vad gäller frågan egentligen? - barn får väl leka på gatan utan beslut liksom.

Är det biltrafik där idag som isf ska begränsas? Eller vad gäller beslutet egentligen?

Som sagt så går det inte att besluta om att barn INTE får leka på gata som de har tillträde till.
Jag som skrev slarvigt. Var så irriterad när jag läste om punkterna som vi skall rösta om.

Biltrafik är enbart tillåten vid på och avlastning så det är inte något problem.

De får leka där idag men de vill rösta på årsstämman om barn bara ska få leka vid lekparkerna.

harry73
Nej, de har jag svårt att tänka mig. Vad skulle det då vara för beslut?
- Får barn inte vistas på gatan? En åldersbegränsad förbud?
- Ska det definieras vad som är lek och vad som är något annat? T ex springa, cykla, mm.
- Ska det skrivas in i trafikföreskrifter?
- Vilka påtryckningsmedel har man?

Bara en nyfiken fråga! Du skriver lokalgata menar du en gata där det kör bilar eller är det enbart en gångbana?
Om det är en gata med tillhörande biltrafik så kan man kanske inte förbjuda lek men man kan ju ifrågasätta lämpligheten i att uppmuntra till lek där det i så fall kör bilar....

Redigerat:
Det finns en väldigt viktigt poäng när man vill förbjuda något: Vad blir det för konsekvens om någon bryter mot förbudet?

Om det inte blir någon konsekvens så är ju förbudet meningslöst.

Däremot kan jag ju tycka att det är direkt olämpligt att låta barnen använda gatan som lekplats. Men det beror kanske på att jag är uppvuxen med Anita och Televinken?

• Gilla
brajt och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Nej, de har jag svårt att tänka mig. Vad skulle det då vara för beslut?
- Får barn inte vistas på gatan? En åldersbegränsad förbud?
- Ska det definieras vad som är lek och vad som är något annat? T ex springa, cykla, mm.
- Ska det skrivas in i trafikföreskrifter?
- Vilka påtryckningsmedel har man?
Inga påtryckningsmedel.
Bara orolig att de får majoritet. Det har röstats igenom en hel del knasiga förslag.

• Gilla
petersv
  • Laddar…
oceanis skrev:
Bara en nyfiken fråga! Du skriver lokalgata menar du en gata där det kör bilar eller är det enbart en gångbana?
Om det är en gata med tillhörande biltrafik så kan man kanske inte förbjuda lek men man kan ju ifrågasätta lämpligheten i att uppmuntra till lek där det i så fall kör bilar....
Ja det kör bilar där. Fast det är bara okej på och avlastning. Längs med lokalgatan så finns det lekplatser. Tänkt dig som ett bostadsområde där bilar kan köra men det är inte det som är tanken.

harry73
Jag menar vad ska samfällighetsföreningen göra?
- Dela ut böter?
- Dra barnen från gatan till lekplatsen?
- Ringa polisen?
- Slå dom medvetslös
Skulle förslaget bli antagen skulle jag kräva att man skriver i protokollet att jag anser att förslaget saknar rättslig grund och att jag är emot förslaget eller nåt liknande

Och skulle någon tvinga mina barn därifrån skulle jag polisanmäla dom (får också stå i protokollet)

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Ett relevant förtydligande skulle ju vara huruvida vägen tillhör samfälligheten eller ej. Har svårt att tro att ni kan besluta om förhållningsregler på kommunens mark t ex.

Sen finns det ju andra sätt att hantera frågan än att ta strid om just ett förbud, t ex försöka bemöta orsaken till förslaget. Vad är det som föranlett beslutet? Gap och skrik utanför knuten på kvällstid? Bollar och puckar som flyger genom köksfönster? Cyklar och annat som ligger på vägen och hindrar framkomlighet för t ex hemtjänst?

EDIT:
Som harry73 säger finns det i praktiken inget vettigt sätt att avvisa barn på ändå om de motsätter sig detta. Barnen är inte straffmyndiga och kan göra i princip vad de vill var som helst utan några direkt kännbara konsekvenser, medan den som försöker avhysa dem på egen hand säkerligen gör sig skyldig till exempelvis egenmäktigt förfarande, eller kanske till och med olaga hot. I vissa fall, t ex olovlig körning, bestraffas vårdnadshavaren, men jag vet inte vad som händer vid mindre förseelser.

Redigerat:
tommib
Allvarligt talat, hur motiveras detta i motionen? Jag antar att detta är en motion som någon har inkommit med. Om gatan är ägd av samfälligheten så kan man möjligen besluta om ordningsregler men då måste det nog vara rätt specifikt, typ inget bollspel osv. Hur ställer sig styrelsen till det? Rekommenderar de att motionen antas?

Du ska naturligtvis gå på årsstämman och se till att få med dig så många grannar som möjligt på din sida, dvs att barnen ska få leka på samfälld mark (om det är lämpligt ur trafiksynpunkt). Om denna motion antas så ska du skriftligen reservera dig mot beslutet. Detta är mycket enkelt och du anmäler direkt efter voteringen (=omröstningen, vilket det lär bli en) att du reserverar dig och att du kommer lämna in detta skriftligen. En reservation bör motiveras, detta är inte konstigare än att du skriver varför du tycker detta är fel.

Som sagt, är gatan samfällighetens eller är det kommunal mark? Här i min kommun finns boende längs en kommunal lokalgata som vill att kommunen ska sätta upp farthinder så att deras barn ska kunna leka säkrare på gatan!

Nej, en gata är till för trafikanter och är ingen lekplats!

men husen är inga bostadsrätter och kan inte förverkas? så vad tänker de för sanktioner? Det hade jag undrat på mötet. Kan bli rätt rolig diskussion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.