Kan man överlåta besittningrätt till efterlevande sambo vid dödsfall ?. Utan att barnen bråkar om arvet ?.
 
Besittningsrätt brukar man väl prata om när det handlar om lägenheter eller?

Om det är en fastighet det handlar om, så ska det gå att skriva ett testamente som säger att sambon ska ha rätt att köpa ut barnen ur fastigheten, dvs de kan inte sparka ut sambon ur huset.
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
Du får nog beskriva omständigheterna lite utförligare. Är det era gemensamma barn är en enkel lösning att ni gifter er. Då ärver maken först, och barnen efter att båda gått bort.

Är det bara dina barn har de en ovillkorlig arvsrätt till halva din egendom. Å andra sidan har sambon ofta rätt till halva bostaden om den köpts för gemensamt bruk, oavsett vem som köpt den. För att få ut den delen måste sambon begära bodelning efter din död.

Finns det förutsättningar för sådan bodelning och du sen testamenterar halva din egendom till sambon kan hen alltså äga 75 % av boet. Det skulle jag säga är max vad man kan göra.

Men det finns andra, smakfullare lösningar också, med villkorade testamenten och efterarv. Så det är nog bra att dels reda ut vad du vill, dels ta hjälp av en familjerättsjurist och skriva testamente.

En inte helt orimlig önskan är ju att låta sambon bo kvar, men att när även denna flyttar eller dör låta barnen få sin fulla arvslott. Sånt kan ofta gå att lösa.
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du får nog beskriva omständigheterna lite utförligare. Är det era gemensamma barn är en enkel lösning att ni gifter er. Då ärver maken först, och barnen efter att båda gått bort.

Är det bara dina barn har de en ovillkorlig arvsrätt till halva din egendom. Å andra sidan har sambon ofta rätt till halva bostaden om den köpts för gemensamt bruk, oavsett vem som köpt den. För att få ut den delen måste sambon begära bodelning efter din död.

Finns det förutsättningar för sådan bodelning och du sen testamenterar halva din egendom till sambon kan hen alltså äga 75 % av boet. Det skulle jag säga är max vad man kan göra.

Men det finns andra, smakfullare lösningar också, med villkorade testamenten och efterarv. Så det är nog bra att dels reda ut vad du vill, dels ta hjälp av en familjerättsjurist och skriva testamente.

En inte helt orimlig önskan är ju att låta sambon bo kvar, men att när även denna flyttar eller dör låta barnen få sin fulla arvslott. Sånt kan ofta gå att lösa.
Jag och min sambon har tänkt att få bo kvar i huset efter någon av oss dör utan att barnen lägger sig i detta
 
Det framgår inte om barnen är era gemensamma. Som @Nötegårdsgubben skriver får TS berätta lite mer.
 
yonna yonna skrev:
Det framgår inte om barnen är era gemensamma. Som @Nötegårdsgubben skriver får TS berätta lite mer.
Vi har barn på olika håll.
 
Perrolf Perrolf skrev:
Jag och min sambon har tänkt att få bo kvar i huset efter någon av oss dör utan att barnen lägger sig i detta
Det bestämmer ni som sagt inte fullt ut över själva givet situationen. Halva arvet har barnen rätt till direkt, och då måste ni ha testamenterat den andra halvan till någon annan för att de inte ska få den med.

Gör ni det här på ett oklokt sätt kan det leda till att den enas barn får 75 % av arvet och den andras 25 %. Här bör ni ha huvudet kallt och fundera vad ni egentligen vill, på kort och lång sikt.

Har ni likvida medel, fonder och värdepapper som ni kan lösa ut den enes barn med blir ju frågan mycket lättare.

Kontakta en jurist. I synnerhet om du inte vill beskriva saken närmare här.
 
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.