Har en kompis som hamnat i klistret.
Han köpte ett hus för ca 1 år sedan i samma veva träffar han en tjej som flyttar i, hon betalar inte en kronon av huset och inte många kronor senare heller. Tror hon betalade ca 3000 kronor i månaden för allt. Dom gjorde slut och hon flyttade ut för ca 1 månad sen. Nu ringer hon och begär att få flytta in igen( hon har ny kille) eller så ska hon ha hälften av allt möbler och hus.
Vilka rättigheter har hon?
 
Hälften av möbler och hus. Vill båda bo kvar får dom sälja och dela på överskottet, eller komma överens och således får den ena köpa ut den andra.
 
Hoppla, lär ju behövas en definition av "samma veva"
"införskaffats för gemensamt bruk" är en klocka som ringer i mina öron.
 
Vem ägde möblerna? Har de köpts in för gemensamt bruk? Köptes huset för gemensamt bruk? Vem betalade för huset? Vad sades när hon flyttade ut?

Tipset är att din kompis kontaktar en jurist som reder ut trådarna. En bodelning verkar vara vad som behövs göras då parterna uppenbarligen inte är överens om hur denna ska ske.
 
Har sagt åt honom att det billigast är att kontakta en jurisk direkt. Ja hon flyttade in samtidigt vid tillträde så man får nog säga gemensamt bruk. Han la in 400000 och hon la in 0. alla möbler är hans sen tidigare. Hon hade inte med någonting. Dom har köpt en soffgrupp tillsammans för hans pengar. Jävla satmara.

Han står ensam på köpekontrakt, men det hjälper kanske inte.
 
Johan&Ana skrev:
Har en kompis som hamnat i klistret.
Han köpte ett hus för ca 1 år sedan i samma veva träffar han en tjej som flyttar i, hon betalar inte en kronon av huset och inte många kronor senare heller. Tror hon betalade ca 3000 kronor i månaden för allt. Dom gjorde slut och hon flyttade ut för ca 1 månad sen. Nu ringer hon och begär att få flytta in igen( hon har ny kille) eller så ska hon ha hälften av allt möbler och hus.
Vilka rättigheter har hon?
Står hon med som ägare på lagfarten? om inte kan hon drömma vidare.
Gemensamt inköpta möbler etc. ska delas, om man inte kommer överens ska de till bodelning.

Om jag vore "kompisen" skulle jag lösa ut henne om vad som inköpts gemensamt, sen be henne fara o flyga! ps det luktar "gold digger" om hennes sätt ds
 
Redigerat:
Nej hon står inte på lagfarten. Möblerna kan han nog leva med att ge henne hälften av. Hon tog ju med sig en dator och en tv när hon flyttade så lite kvittning går nog.
 
Johan&Ana skrev:
Nej hon står inte på lagfarten. Möblerna kan han nog leva med att ge henne hälften av. Hon tog ju med sig en dator och en tv när hon flyttade så lite kvittning går nog.
Bra för din kompis, han behöver inte ens skaffa jurist, huset har hon absolut ingen rätt till.

Var hon ens mantalsskriven där?

I delningen av gemensamt inköpta möbler etc. där kan man ju rådfråga bankens
jurist.

Och absolut dra av för de prylarna hon tog med sig, det var ju rätt dyra prylar hon tog......
 
Redigerat:
Här gäller det nog att så snabbt som möjligt dokumentera saker.
En viktig detalj är om hon var med på husvisningarna eller inte. Var hon med så kan hon kanske hävda att huset "köptes för gemensamt bruk".
Om han hade bestämt sig för att köpa hus innan han träffade henna, och hon dessutom inte var med på visningar och kontraktskrivning så har han en bättre sits.

Är man sambo så tror jag inte att banken lånar ut pengar med bostaden som säkerhet utan sambons underskrift, även om sambon inte är inblandad i affären. Skrev hon på något bankpapper när lånet för huset togs?

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Här gäller det nog att så snabbt som möjligt dokumentera saker.
En viktig detalj är om hon var med på husvisningarna eller inte. Var hon med så kan hon kanske hävda att huset "köptes för gemensamt bruk".
Om han hade bestämt sig för att köpa hus innan han träffade henna, och hon dessutom inte var med på visningar och kontraktskrivning så har han en bättre sits.

Är man sambo så tror jag inte att banken lånar ut pengar med bostaden som säkerhet utan sambons underskrift, även om sambon inte är inblandad i affären. Skrev hon på något bankpapper när lånet för huset togs?

/Hasse
Men om hon inte står med på lagfarten har hon ingen som helst rätt till huset, vad menar du?
 
cust3000 skrev:
Men om hon inte står med på lagfarten har hon ingen som helst rätt till huset, vad menar du?
Sambolagen säger att huset ska delas om det "köpts för gemensamt bruk". Om båda står på lagfarten är det inget snack om saken. Om bara den ene står på lagfarten så blir det andra fakta som får avgöra det hela. Det är i alla fall min tolkning av lagen.

/Hasse
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Är man gifta finns det en "obillighetsregel" som innebär att om man varit gifta mindre än 5 år (tror jag det är) så kan giftorättsgodset jämkas om det är så att den ena medförde mycket mer i boet än den andre. Det anses då som obilligt att dela lika vid kortare äktenskap och ger en säkerhet för "gold diggers" som cust3000 skrev om. Jag är helt övertygad om att det finns likadana regler i sambolagen.

Möbler? Skall de delas? Det är väl den person som betalar soffan som äger den? Om nu soffan mot förmodan skall delas så är det det marknadsvärde som den har idag om mann skulle sälja den på blecket e.dyl.
 
Jag tror det är kört för kompisen. Det spelar ingen roll att hon inte stod med på lagfarten. Kan bostaden "anses" vara köpt för gemensamt bruk, dvs förhållandet var på gång när han köpte bostaden, så ska hela värdet av den delas eftersom det enligt sambolagen råder ett giftorättsliknande system för bostad och gemensamt bohag. Det är således ännu mer långtgående än äktenskapsbalkens regler och praxis vid dold samäganderätt. Det finns ju heller inget som heter enskild egendom i sammanhanget.

En del tror att det spelar roll vad hon bidrog med. Det spelar noll roll. Flyttar han ihop med henne så förutsätts han vara beredd att bjuda på halva bostadens värde vid en separation ett halvår senare. Det finns rättsfall på tiden, jag tror att sex månader räcker, eventuellt kan tid man var tillsammans innan inflyttningen räknas också. De fem åren som är standard vid jämkning av bodelningsresultat enligt Äktenskapsbalken har inget med saken att göra.

det finns ingen jämkningsregel men domstolen kan själv göra en billighetsbedömning.

Har hon inga barn så torde hon ha svårt att få rätt att överta bostaden.

Svensk familjerättslig lagstiftning har sedan Giftermålsbalkens införande som rättspolitiskt syfte att föra över förmögenhet från den bättre ställde till den svagare parten så snart en relation etablerats mot bakgrund av att det inte går att bestämma i pengar värdet av respektive parts insats i förhållandet. Gillar man inte det får man skriva avtal

Angående bakgrunden till rättspolitiken, se understreckare

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/nar-aktenskapet-blev-ett-modernt-kontrakt_351284.svd

Rättsfallet NJA 2002 s 3 handlar om att han som köpte lät kvinnan stå med på lagfarten utan att hon bidrog. det ansågs att det var gåva. Men notera alltså att sambolagens delningsregler inte ens kräver att hon var med på avtalet eller deltog i köpet via visningar och sådant. Det räcker med att han skaffade huset för deras gemensamma bruk. Och tidssammanhanget är nog ett tungt faktum.
 
ja det finns en praxis i sambolagen att man delar upp hur många månader av 5 år som man varit sambo.. Inget som motpartens ombud brukar känna sig vid men som efter lite påtryckande brukar gå med på.
 
Han har 2 barn vilket var anledningen till att han flyttade från en 3:a där barnen delade rum, nu när barnen blivit äldre och "vuxit" från varandra så köpte han huset så de skulle få egna rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.