Vi funderar på och köpa en gård. Ex om jag lägger in 2 000 000kr i handpenning och min partner. 200 000kr.

Kan vi vid kontraktsskrivningen skriva att jag äger 90 % och min partner 10 % av gården.

Hur gör man vi försäljning av ev tomt, får jag
90 % och min parter 10 % av köpeskillingen?

De som säljer är fyra tror jag och de äger 1/4 del var.
 
Ja en fastighet kan ägas med olika andelar. Skriv bara tydligt i köpet hur stor andel som försäljs till respektive ny delägare (d.v.s. du och din partner). Sen finns det ju diverse andra regler vad gäller bodelning som kan komma i spel beroende på eran livssituation övrigt (äktenskapsbalken, ärvdabalken och sambolagen är de tre största jag kommer på så här på rak arm). Vid en försäljning funkar det så att du säljer din andel och din partner sin (om vi inte talar om offentlig auktion då). Köparen betalar då summa X för att köpa 9/10 av fastigheten av dig och summa y för att köpa 1/10 av fastigheten från din partner. I praktiken brukar detta lösas genom att samtliga delägare (eller dess ombud) skriver på köpehandling(arna) och att därefter brukar som regel mäklare ta vid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack för svar!

Hur går vi till väga om vi bygger ett gemensamt hus. Ska jag betala 90 % o min partner 10%?

Hur gör vi med försäljningen av två tomter går 90 % av köpeskillingen till mig och 10 % till min partner?

Det här upplägg passar oss bra om det är genomförbart då jag har mer pengar och lägga in .Min parter ska ev köpa sin mammas hus när det blir läge inom 1-6 år och då renovera upp det och sälja. Han måste ha lite kapital kvar till det ev husköpet som jag inte ska vara del av.
 
Vi är inte gifta och kommer avtala bort sambolagen.
 
L Linnis79 skrev:
Hur går vi till väga om vi bygger ett gemensamt hus. Ska jag betala 90 % o min partner 10%?
Det är upp till er, det finns inga lagregler som säger att ni måste göra på ett visst sätt vad gäller t.ex. finansiering av ett husbygge. Här måste ni värdera saker som värdeökning kontra slitage, vart ni bor etc. Det går att argumentera för lite allt möjligt. Men det som är viktigt att förstå är att om du bygger ett hus på en fastighet som ni bägge äger kommer det som regel utgöra ett så kallat fastighetstillbehör. Det betyder att din partner äger 1/10 av hela fastigheten, inklusive fastighetstillbehör. Vid en försäljning kommer alltså du få 9/10 av hela fastighetens värde, oaktat hur t.ex. bostadshuset finansierats. Så ifall ni har ojämna ägarandelar men delar 50/50 på uppförandet av bostadshuset kommer en part att tjäna på det vid försäljning (om bostadshuset innebär en värdeökning, givetvis).

L Linnis79 skrev:
Hur gör vi med försäljningen av två tomter går 90 % av köpeskillingen till mig och 10 % till min partner?
Två tomter? Jag trodde ni skulle köpa en fastighet? Hur som helst, varje fastighet är ett eget objekt och ägs och säljs som regel separat (d.v.s. en överlåtelseförklaring per fastighet). Om inte du och din man avtalar om annat kommer du ha rätt till den andel du äger, d.v.s. 9/10 och din man 1/10. Observera dock att bägge måste vara överens om att sälja. Det spelar ingen roll hur stor andel du har i förhållande till din man, alla delägare måste vara överens om försäljning (undantaget offentlig auktion då [ansökan om exekutiv försäljning]).

L Linnis79 skrev:
Det här upplägg passar oss bra om det är genomförbart då jag har mer pengar och lägga in .Min parter ska ev köpa sin mammas hus när det blir läge inom 1-6 år och då renovera upp det och sälja. Han måste ha lite kapital kvar till det ev husköpet som jag inte ska vara del av.
Som sagt, det finns en massa övriga regler om egendom utöver hur fastigheter köps och säljs du måste ha koll på. Är ni t.ex. gifta utan äktenskapsförord eller dylikt spelar det mindre roll vem som äger hur stor andel, det kommer ändå vara giftorättsgods, se t.ex. 7:1 och 7:2 Äktenskapsbalk. Men ja, det är möjligt att göra som du tänkt vad gäller att köpa olika stora andelar av en fastighet. Sen är det inte säkert att det får de resultat du önskar, men det beror på flertalet övriga parametrar.
 
Redigerat:
Har någon av er barn?
 
Om ni ska finansiera husbygget med lån och då ha fastigheten som säkerhet är det viktigt att ni tänker på att ni kommer ha ett solidariskt betalningsansvar gentemot banken.

Ni kan välja att betala 9/10 och 1/10 av räntan vardera men om någon av er inte kan betala sin del så kommer den andra att få betala den och går det så långt att banken behöver kräva tillbaka sin pant så tar de inte några olika delar av er. Dock sällan det händer men ändå värt att veta om.
 
lite spännand blir det ju om ni delar renovering/drift/räntor 50/50 och inte 90/10 då skulle jag tycka det bli mer och mer orättvist över tid...

/ATW
 
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
L Linnis79 skrev:
Vi funderar på och köpa en gård. Ex om jag lägger in 2 000 000kr i handpenning och min partner. 200 000kr.

Kan vi vid kontraktsskrivningen skriva att jag äger 90 % och min partner 10 % av gården.

Hur gör man vi försäljning av ev tomt, får jag
90 % och min parter 10 % av köpeskillingen?

De som säljer är fyra tror jag och de äger 1/4 del var.
Skriv en revers er emellen och äg hälften var. Att äga 90/10 kan ju bli knepigt i framtiden om ni skall sälja och tex. värdet på fastigheten ökat kraftigt.
 
Jag tycker att @ArneTW har en viktig poäng. Om man äger så olika delar är det lätt att ändå pytsa in med mer lika mängder resurser (kanske framför allt tid) i det gemensamma hemmet och så blir 90 % av värdet av det den enas.

Den typen av frågor tror jag är svårare att lösa än de rent juridiska om att äga olika andel.

Nu verkar ju rollerna vara omkastade, men det är också en klassisk kvinnofälla att män står för mycket ägande och underhållande av egendom, medan kvinnor står för en större andel sv löpande vardagskostnader som mat och kläder.

Så det juridiska, att äga olika andel och att då också få olika utbyte av exempelvis avstyckning av tomter är i sig inte svårt, utan det är att uppleva att fördelningen är rättvis över tid som är det knepiga.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla kloka svar!

Tanken är att jag står för 90 % av räntorna. Huset som står på fastigheten är idag uthyrt, för en låg summa. Tanken är att de som bor där får bo kvar i ett år och att jag tar 90 % av hyran till räntor och min partner 10 %.

Huset har ett stort renoveringsbehov.

Ja, det är omväxla roller i vårt liv. Förutom att min partner tjänar mycket mer än mig.

Jag köpte mitt första hus när jag var 21 år, då helt själv. Jag köpte en sommarstuga när jag var 28 år själv. Det var då helt andra priser. Stugan köpte jag för 420 000kr och den är värd 2 500 000 kr idag. Den tänker jag inte sälja utan låta mina barn få när jag inte orkar ha kvar den.

Huset har jag sålt vidare, sen har jag gjort en annan husaffär med vinst.
 
Jag tog upp frågan här för att jag ville få råd hur allt ska bli rättvist får både min partner och mig.

Jag är inte ute efter att lura till mig pengar.
Jag vill att vi båda blir nöjda med affären och att min parter har pengar över om han vill investera i något annat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ska ni om ett år eventuellt lägga större pengar (och tid) på renovering så kan ni ju då göra en kompletterande affär mellan er. Den riskerar då att bli skattepliktig, men det är kanske inte ett så stort problem om det bara hinner gå ett år, mer än att det blir stämpelskatt.

Om man tänker sig att han då delvis köper in sig med arbete kan man nog också rigga affären så att den tekniskt sett går under gåvoregler.
 
Om man vill uppnå ett 50/50 ägande, när ena parten lägger in mer pengar från början. Så kan den med mer pengar låna ut till den andre, så båda kan gå in med lika andel i köpet. Om det blir separation så får den med mer pengar tillbaka sin insats (förutsatt att man upprättar ett skuldbrev från början) , men ev. värdeökning delas lika.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
lite spännand blir det ju om ni delar renovering/drift/räntor 50/50 och inte 90/10 då skulle jag tycka det bli mer och mer orättvist över tid...

/ATW
Det behöver inte vara orättvist att man delar 50/50 på det som är att räkna som boendekostnad och 90/10 på det som mer har karaktär av investeringar och liknande.
Men det hänger ju också ihop med hur man ser på hushållsekonomin och hur man enas om att lägga upp delat respektive gemensamt i den.

Viktigt att parterna diskuterar och tar medvetna beslut, men inte givet vad som behöver vara rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.