Hej,
Jag har ett lite lurigt problem, skall pumpa saltvatten (östersjövatten) ca 250 längdmeter och 25 höjdmeter till en badtunna på ca 2000 L. Vad för pump och rördimension bör jag använda? Har endast 220V enfas vid vattnet.
Det skall ju helst gå att fylla tunnan på någon timma eller två.
 
2000l på 2h som dimensionerande volym är 16l/min. Då tar vi det värdet och tittar på en tryckfallstabell för PEM-slang.
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

25mm PEM vid 20l/min har ett tryckfall på ca 1.5kg, tillsammans med 2.5kg i höjdled, totalt 4kg förlust.
32mm PEM vid 20l/min har ett tryckfall på ca 0.5kg, tillsammans med 2.5kg i höjdled, totalt 3kg förlust.

Det är rätt stor tryckförlust, så vi kan överge länspumpar och sikta in oss på en JETpump som kan leverera lite mer.

Tyvärr har inte Rinkaby tryckdiagram för pumparna längre, så vi kollar på EMSPump.
En standard 1fas pump:
https://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/852
Modellen 100M klarar knappt under 4kg ca 20l/min. Verkligen på gränsen, i teorin. Praktiskt levererar nog helheten sämre.

Nästa pumpmodell:
https://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/860
150M klarar vid 4kg över 70L/min. Klart bättre och kommer därmed leverera på värdet 16l/min i änden på slangen.

Nästa modell:
https://emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/336/product/1247
1600M klarar vid 4kg över 50L/min. Också väl över vad du behöver.
Men denna modellen drar mindre ström, vilket kan spela lite, speciellt om du har klenare matning i vid havet.


Summeringen är minst 32mm PEM som tryckslang med pumpen nere vid havet.
Du kan ha en pump halvvägs rent teoretiskt, men det kräver grövre sugledning (40 el 50mm) för att orka med.
 
Lyfter denna tråd för en liknande fråga:
Är det möjligt att med en Jetpump som ger 5 Bar trycka vatten 25 höjdmeter, längd c:a 100m i "vanlig" trädgårdsslang.

Jag skall fylla en pool på 18 kbm med östersövatten.
Har tittat på dels pump från Jula (ger 5 bar) samt pump Altech SUR1100 (6 bar). eller SUR800

Jag har inga problem att låta pumpen gå i 5-10 timmar, eller mer.

Tack på förhand
Erik
 
Det kommer fungera utmärkt, det är tiden som är avgörande.
Ta gärna 19mm slang om du ska köpa ny, 100m 12.5mm kommer bli segt.

Ett billigt sätt att få 100m med bättre flöde är 25mm PEM-slang,den är rätt billig och har markant lägre flödesmotstånd.

Vilken pump som kommer fungera, men du bör ha 2.5mm2 kabel så att spänningsfallet minskas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E ekb937 skrev:
Lyfter denna tråd för en liknande fråga:
Är det möjligt att med en Jetpump som ger 5 Bar trycka vatten 25 höjdmeter, längd c:a 100m i "vanlig" trädgårdsslang.

Jag skall fylla en pool på 18 kbm med östersövatten.
Har tittat på dels pump från Jula (ger 5 bar) samt pump Altech SUR1100 (6 bar). eller SUR800

Jag har inga problem att låta pumpen gå i 5-10 timmar, eller mer.

Tack på förhand
Erik
Pass bara på, det är bräckt vatten där du är och pumpen kommer att rosta bra invändig, det ska helst vara en pump med rostfria delar, eller så sköljer du ur den med sötvatten varje gång du pumpat.
 
E ekb937 skrev:
Lyfter denna tråd för en liknande fråga:
Är det möjligt att med en Jetpump som ger 5 Bar trycka vatten 25 höjdmeter, längd c:a 100m i "vanlig" trädgårdsslang.

Jag skall fylla en pool på 18 kbm med östersövatten.
Har tittat på dels pump från Jula (ger 5 bar) samt pump Altech SUR1100 (6 bar). eller SUR800

Jag har inga problem att låta pumpen gå i 5-10 timmar, eller mer.

Tack på förhand
Erik
C corre skrev:
Det kommer fungera utmärkt, det är tiden som är avgörande.
Ta gärna 19mm slang om du ska köpa ny, 100m 12.5mm kommer bli segt.

Ett billigt sätt att få 100m med bättre flöde är 25mm PEM-slang,den är rätt billig och har markant lägre flödesmotstånd.

Vilken pump som kommer fungera, men du bör ha 2.5mm2 kabel så att spänningsfallet minskas.
Stort tack för svar, skall botanisera vad jag har, har en hel del slang som jag tog med mig när jag flyttade hit för 2 mån sedan.
Men annars får det bli att köpa.
kommer betala sig med att jag slipper tankbil varje år.
 
J jonaserik skrev:
Pass bara på, det är bräckt vatten där du är och pumpen kommer att rosta bra invändig, det ska helst vara en pump med rostfria delar, eller så sköljer du ur den med sötvatten varje gång du pumpat.
Yes, det blir till att skölja, men skall noga överväga innan jag springer och köper en pump

Tack
 
E ekb937 skrev:
Yes, det blir till att skölja, men skall noga överväga innan jag springer och köper en pump

Tack
En tanke till, det är sjövatten och det blir att klora rätt häftigt då det innehåller månnga olika varelser av olika slag. Men det vet du kanske redan.
 
J jonaserik skrev:
En tanke till, det är sjövatten och det blir att klora rätt häftigt då det innehåller månnga olika varelser av olika slag. Men det vet du kanske redan.
Tack, skall ta det med poolskötaren. Kommer ta hjälp iår, lära mig säsongs installation av jetstream, saltklorinator, belysning mm.
 
För alla som är intresserade. Jag har nu fyllt min pool med Östersjövatten. Följande installation/förutsättnignar gäller:

Jag har införskaffat
  • en Altech SUR1100 (det är inte enbart en sugande pump den trycker också vatten med 6 bar tryck, betecknas som en Jetpump)
  • Sedan har jag införskaffat sugledning med backventil
  • Samt (2*50 m) dvs 100 meter 19 mm (3/4’’) trädgårdssalng från Kärcher
  • Gardena snabbkopplingar mellan pump och slang och som skarv mellan slangar.
Installationen i korthet:
Sughöjd, dvs pumpens placering i höjd över havet (2.5 m)
Därefter 100 m av ovan nämnda slang
Med en höjdskillnad om c:a 23 m upp till poolkanten.
Jag uppnådde ett flöde på c:a 0.3 l/s, dvs 1 kbm/h
Det tog mig totalt 17 timmar att fylla poolen (17 kbm)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E ekb937 skrev:
För alla som är intresserade. Jag har nu fyllt min pool med Östersjövatten. Följande installation/förutsättnignar gäller:

Jag har införskaffat
  • en Altech SUR1100 (det är inte enbart en sugande pump den trycker också vatten med 6 bar tryck, betecknas som en Jetpump)
  • Sedan har jag införskaffat sugledning med backventil
  • Samt (2*50 m) dvs 100 meter 19 mm (3/4’’) trädgårdssalng från Kärcher
  • Gardena snabbkopplingar mellan pump och slang och som skarv mellan slangar.
Installationen i korthet:
Sughöjd, dvs pumpens placering i höjd över havet (2.5 m)
Därefter 100 m av ovan nämnda slang
Med en höjdskillnad om c:a 23 m upp till poolkanten.
Jag uppnådde ett flöde på c:a 0.3 l/s, dvs 1 kbm/h
Det tog mig totalt 17 timmar att fylla poolen (17 kbm)
Allt verkar bra, nu är det bara resten kvar att ge info om, det med sjövatten, många små varelser i det. vad sa poolfolket om det, om rening/klorning e.t..c
 
J jonaserik skrev:
Allt verkar bra, nu är det bara resten kvar att ge info om, det med sjövatten, många små varelser i det. vad sa poolfolket om det, om rening/klorning e.t..c
Har inte haft poolkillen här ännu. Men vi har gett vattnet en rejäl chockklor omgång.
Återkommer med slutgiltigt besked så snart jag kan.
 
Nu har jag fått igång allt.
Inga fiskar i vattnet!!!

Vattnet börjar bli klart och fint. Skall fylla på salt så klorinatorn kan börja jobba också.
Blev mycket skräp/utfällning på botten så 3 vändor med bakspolning.
Skickar med 3 bilder för hur det utveckalts
 
  • Klart poolvatten i en ren pool med blå mosaikplattor och en del av ett pooltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En igångsatt pool med grumligt vatten och synlig utfällning på botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pool med grumligt vatten och synlig utfällning vid botten, intill trädäck och solstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som spenatsoppa på sista fotona.
 
J jonaserik skrev:
Ser ut som spenatsoppa på sista fotona.
Ja du, tur att det är vattnet på den första bilden jag skall plaska runt i då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.