Tittar på saltvattenpoolsystem längtansfullt, vill bli av med röda ögon, en stor kontinuerlig driftskostnad och en del jobb. Finns det nån som har erfarenheter av saltvattenpoolsystem, hur de funkar, vad de kostar osv så vill jag gärna veta.
 
Saltvatten, klor och rostfritt funkar väl inte ihop som jag fattat det, har du värmeväxlare lär du byta till titanium som kostar skjortan!
 
Tackar för det tipset. Dock är huset, och då också poolen, såld sen länge.

Snyggt trådlyft :)
 
  • Gilla
Liemannen
  • Laddar…
Zenon skrev:
Saltvatten, klor och rostfritt funkar väl inte ihop som jag fattat det, har du värmeväxlare lär du byta till titanium som kostar skjortan!
Utveckla gärna, är intresserad av att skaffa en pool och köra saltvatten i den.

Vad är en värmeväxlare?
 
Googla värmeväxlare så får du svar :) Vet bara att man inte kan köra en värmeväxlare i rostfritt om man skall köra saltvatten, så lär ju brytas ner då.
 
Jag har saltvattenpool med klorinator. Man håller 0, 3 procent salt och sedan gör klorinator salt till klor. Man kan hålla lägre klor halt vilket är bra samt så känns vattnet lenare. Såvitt jag förstår har värmepumpar en titanväxlare, eller beläggning med titan. Jag har inte märkt någon avfettning på pooltak, skenor eller andra detaljer.
 
Att man kan hålla lägre klorhalt med salt i poolen påstår jag är en skröna. Klor är klor och är inte mer effektivt bara för att du har salt i poolen.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Men högre klorhalt är det väl bara lokalt kort tid innan Cl- och Na+ finner varandra igen och återbildar NaCl !! Därav den lägre Cl halten i poolen ?!
 
Man behöver ha tillräcklig klorhalt kontinuerligt i poolen, oavsett hur kloret tillverkas.

Vill man hålla låg klorhalt med bibehållen vattenkvalitet ska man investera i reglersystem, om du sedan använder en salklorinator för att pytsa ut klor eller doserar flytande klor är struntsamma.

En fördel med saltklorinatorn är att den tar bort kloraminer (bundet klor, det som "luktar klor") men har man reglerutrustning som håller konstanta nivåer på fritt klor och ph är detta ändå inte ett problem som behöver lösas.

En nackdel med saltet är att man inte kan ha rostfria armaturer vilket i sin tur leder till att salt inte passar så bra i gjutna pooler - att gjuta in plast är trist....
 
Jag har fått för mig att man ofta använder jod i stället för klor i offentliga simbassänger.
Mycket för att slippa den obehagliga klordoften som sätter sig i hår, handdukar och badkläder.

Förekommer det inte alls i små privata pooler?
 
Jag tror att 98% av de offentliga badhusen använder klor. Jod som desinficering har jag aldrig hört om.
 
I kombo med rejält UV också är ju vanligt och ibland ozon. Jod har jag aldrig hört, verkar udda men kanske finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.