Vårat hus står på krypgrund men vi har ett vidbyggt garage som står på platta på mark, det är avdelat så vi har även tvättstuga med duschkabin och modulbastu i samma byggnad.

I väggen mellan garagedelen och tvättstugedelen finns en spricka som löper längst med hela väggen i princip, och vid denna finns vad jag tror är ganska rikligt med saltutfällningar, det verkar fastna bakom färgen. Drar man i det så lossnar färgen i sjok och bakom finns ett vitt kristallint pulver som jag antar är saltutfällning.

Det är klart mest i garaget, säljaren hade innan vi köpte målat om här, och under tiden vi bott här (drygt ett år) har utfällningarna ökat och färgen lossnat efter hand i garaget, det har liksom "svällt" mer och mer. Men i tvättstugan har det sett lika dant ut.

Vi har även ett par partier i golvet i bastun i tvättstugan som konstant verkar vara lite fuktiga, även här verkar det vara lite vitt pulver på golvet men inte mycket alls.

Behöver jag vara orolig? Någon tanke om varför det blir så mycket utfällningar just vid sprickan och ingen annan stans på väggen? Kan det på sikt påverkan grund/stomme negativt? Är det någon poäng att ställa in en avfuktare?

Garaget/tvättstugan står på platta på mark som sagt, resten av huset står på krypgrund med betongbjälklag. Stomme i lättbetong. Har klinkergolv i tvättstugan. Huset är byggt -55 och jag tror inte det finns någon dränering.

Garage:

Skada på vägg och list; flagande färg, sprickbildning och möjlig fukt- eller vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad vägg med skalad färg och spackel eller mögel. Behov av reparation eller sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga:

Skador på vit vägg och tak med synlig underliggande struktur; svarta plattor nedtill. Tecken på avflagning eller fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en skadad och sprucken vägg med flagande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.