Har fått offert på omdränderings projekt.

16 m Monteras 100 mm Isodrän, geoduk samt skivplugg inkl gräv arb 161,000
Ny dränering dras till ny brunn + inspektionsbrunn. 14,700
Dagvatten dras till bef. brunn, renskorgar monteras 9,800
Stenmjöl samt grus inkl läggning 5,700
2m brunnsgaller samt gjutning vid garage 7,400
2 st ljusbrunnar inkl montering 3,800
Transport samt planering runt objekt 2,600

Tot summa blir 205,000
Arbete kostar 191,300 kr minus 50% rot = 95,650

Grävning 4,400 + Mtrl 9,300 Tot 13,700

Projekt tid max 5 arb dagar.

Är det ett snyggt sätt att rippa skattmasen på goa slantar.
Mtrl kostnad på 13700 och en arb kostnad på 191,300 innan ROT.

Ska man skicka en kopia på offert till masen?
 
Kör han med den där stilen i någon större utsträckning så lär han få skattmasen efter sig vid första revision eftersom han köper in material för X kronor men säljer det för X/5 kronor. Visst får man göra dåliga affärer men när dom ersätts av skattepengar så lär det bli dyrt i slutändan.
 
  • Gilla
BennyK
  • Laddar…
snickjon skrev:
Ska man skicka en kopia på offert till masen?
Ja, utan tvekan. Jag vill f-n inte betala andras dränering! :mad:
 
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
menar du att du ska betala 200k för att dränera 16m?
 
jkarlberg skrev:
menar du att du ska betala 200k för att dränera 16m?
Nää - bara runt 100k - resten ska du och jag och några andra dela på... ;)
 
  • Gilla
spaceas och 3 till
  • Laddar…
Maskinkostnaden för grävning ska inte ingå i arbetskostnaden och omfattas därmed inte av ROT-bidraget. Men för det priset är det kanske handgrävning det handlar om och då är det givetvis korrekt ;)
 
Firman bör få sin F-skatt återkallad och får därefter inte jobba med Rot-avdrag alls. Självklart informera SKV. Fusk blir sämre för alla.
 
Så där är det ju hela tiden. Hantverkarna drar upp en fiktiv arbetsandel av jobbet för att locka kunden med stort ROT-avdrag. Nettosumman blir dock densamma som förr innan vi hade ROT, minst. Mellanskillnaden -> rätt ned i hantverkarens ficka. Var det det som var meningen? Behöver dagens hantverkare verkligen subventioneras? Med tanke på hur svårt det är att hitta hantverkare kan ju marknaden definitivt ses som omättad, och då ska den naturligtvis klara sig utan subventioner.
 
Ett problem med ett sådant upplägg även för beställaren är att OM skattemyndigheten agerqar så kommer de att dra in skatteavdraget för beställaren, så den ekonomiska risken står beställaren för.
 
Att lägga ROT-ansvaret på företagen är en dålig lösning. Det var bättre som det var först, att varje enskild kund får söka via deklarationen i efterhand. Som det är nu så har mycket stor del av mtrl blivit arbtimmar. Detta verkar dock inte gälla elektriker som går den andra vägen....
 
  • Gilla
orparn och 1 till
  • Laddar…
Det här har ju satts i system sen ROT infördes. Varje gång jag begärt in offert från städfirmor har jag gjort det med påpekandet att jag inte ska utnyttja ROT och min sambo att hon ska nytja det. Skillnaden i pris brukar vara 30% och uppåt för hennes offert.
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
Ingen dum idé!
 
Som jämförelse dränerade vi 2010 drygt 50 löpmeter och 2,5 m djupt (hel källare).
Arbete: 130'
Material: 90´
Total efter ROT: 155'
 
Hade det varit jag skulle jag kontaktat firman och sagt jag skulle skicka in offerten för att efterhöra om fullt rot utgår innan du bestämmer dig,samt verkligen skickat till skm.Det här är det nya sättet för hantverkare att sko sig.Tidigare stoppade man bara rätt ner i fickan. USCH
 
B
Min dränering i början av sommaren slutade på 83000 inkl. ROT. 40m runt kåken och hel källare. Fick ett pris på 1800kr/m och sedan tillkom det byte av inkommande vatten och lite annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.