Hej!

Precis köpt en hus vi är väldigt nöjda med. Dock fick vi tillbaka vattentestet igår och det tyder på högre halter av klorid, natrium och fluorid. De som gjorde testet rådde oss till att installera ett osmoisfilter för 170.000 i källaren. Risken var att det saltare vattnet kan förstöra ledningar och maskiner i huset pga förhöjd konduktivitet osv. Jag insåg senare att detta företag även säljer dessa filter så jag misstänker att säljaren har spätt på min oro.

Kommunalt vatten är på väg upp i området och beräknas om ca 2 år. Hur skadligt är detta med lite salter i vattnet för rör och maskiner? Huset är byggt 1970. Vattenburen värme i radiatorer. Diskmaskinen är väldigt gammal men fungerar fortfarande, borde ju tyda på att det inte är så farligt?

Och hur kan jag undersöka detta? Jag har 2 veckor på mig att dra mig ur köpet eller hitta en lösning som säljaren får hjälpa till att betala.

Mvh Eric
 
  • Vattenanalysrapport som visar olika ämnens halter i vatten, inklusive höga nivåer av natrium och klorid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laboratorieanalys av dricksvatten som visar höga halter av klorid, natrium och fluorid.
Värmesystemet borde kanske få friskt vatten iaf.
Diskmaskiner häller man väl salt i för att göra vattnet mjukare.
Håll ut till kommunalt vatten kommer.....
Är det borrad eller grävd brunn?
/W
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har huset haft detta lite saltare vatten sedan 1970-talet? Och rören är fortfarande hela och diskmaskinen är gammal men går fortfarande? För mig indikerar det att det inte är så stor risk och att du lugnt kan invänta kommunalt vatten. Även om någonting skulle gå sönder: Du kan laga rätt mycket rör och köpa många nya diskmaskiner för 170 000...
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Det är ganska höga kloridhalter. Vid 50 bör man vara lite vaksam, och vid 100 räknas det som viss påverkan. Smakgränsen är ungefär vid 300, när vattnet börjar smaka salt alltså.

Kan inte bedöma hur känsliga rören är vid de nivåerna, men tycker du bör följa kloridhalten över tid. Om den ökar ytterligare är uttaget av vatten större än grundvattnet klarar av. Förhoppningsvis händer inte något särskilt med brunnen på två år, men kommunala tidplaner kan "ibland" justeras...

Tips: begär ut eller kolla upp om din kommun är klar med sin vattentjänstplan, där kan det finnas mer info om kommande utbyggnader. Alla är dock inte färdiga än (nytt krav att ha en sån).
 
Tack för era svar! Jag tänker lite som er att har det fungerat så länge så håller det lite till. Skall till huset och kika på alla kopplingar och utkastare och annat för att försöka bedöma skick på dem nu i veckan. Skönt att få det bekräftat att det inte behöver vara så farligt som säljaren målade upp.

Mvh Eric
 
E Eric Sandén skrev:
Tack för era svar! Jag tänker lite som er att har det fungerat så länge så håller det lite till. Skall till huset och kika på alla kopplingar och utkastare och annat för att försöka bedöma skick på dem nu i veckan. Skönt att få det bekräftat att det inte behöver vara så farligt som säljaren målade upp.

Mvh Eric
Du saltar förmodligen din mat, saltar kokvatten för potatisen/pastan/riset till nivåer långt över detta, Så det är inte av hälsoskäl du behöver avsalta vattnet utan ligger på 'teknisk' nivå i avseende ökad korrosionsrisk i vattenanläggningen, och då om det använder sig av järn-haltig material, järnrör etc. och även hushålls-rostfri stål typisk 18/8-stål då den inte tål för mycket salt i vatten om den är utsatt för dragpåkänning samtidigt och under lång tid.

En sådan situation där det havererar fort är tex. ståltermos med stålinnervägg i 18/8-rostfri stål där vakumet gör att det hålls konstant under dragspänning.

Med saltlake i en sådan ståltermos med 18/8-rostfritt stål så rostar det hål och förlorar vakum på runt en veckas tid, det gick åt 2 sådana termosar (för ca -19 - -20 graders C kall köldblandning baserad på fryst mättad saltlake i flytande saltlake) innan jag insåg detta... i förlängningen gäller det också tex. varmvattenberedare med rostfri tank (och inte med syrafast stål, då det är betydligt dyrare) att de är känsliga för vatten med hög salinitet då de också arbetar under tryck och därmed konstanta dragkrafter i väggarna.

Varmvattenberedare för vatten med hög salinitet bör vara med emaljerad behållare (och offeranod som kontrolleras och byts då och då) om de skall hålla länge.

Det som är din lycka är att ditt vatten är ganska alkalisk (pH 8.2), vilket gör att lösta järnjoner har svårt att röra sig i vattnet och blir järnhydroxid ganska fort och med det fastlåst och inaktivt - skall det rosta så måstet det finnas fria laddade järnjoner som kan flytta på sig. (det är också av anledningen att armeringsjärn inte rostar i betong så länge det inte släppt på ytan då den i betongen alkaliska miljön låser de ev. bildade järnjonerna på plats genom att det blir hydroxid av dem - problemet är om det blir sprickor i betongen, där det är frilagt och tex surare vatten med salter sänker pH lokalt så kan det börja rosta)

---

Att följa upp om saliniteten verkar vara stabil eller ökande med tiden är inte så dumt, är den ökande så är vattenuttaget för stor för brunnen och dess grundvatten när den sjunker i nivå börja dra in saltare vatten underifrån - inte ovanligt problem i skärgårdsmiljö.

om du inte har konduktivitetsmätare att låna (och är löjligt dyra att köpa)

Så skulle jag prova att använda en digital multimeter i Ohm-läge - rengjorda och polerade fettfria elektroder (eller använda sig av rena (utan fingeravtryck eller fett) urklippta aluminiumfolie-bitar) med exakt lika mycket yta och avstånd och doppas ned lika mycket i vattnet och avläses efter exakt lika antal sekunder vid var mättillfälle

Har multimeter en kapacitansmätar-läge och beroende på dess mätmetod så kan det kanske ge stabilare värde över tid (arbetar med växelström och polarisationen blir inte lika dominerande) och av värdet i kapacitans så kan man räkna om till en impedans och 1 genom impedansvärdet ger admittans i Siemens.

Xc = 1/(2 * PI * frekvens * C ) där Xc är impedansen i Ohm.

Vet man inte mätfrekvensen på kapacitansmätningen så antar man bara en, typ 10 kHz - för det du är ute efter är inte en exakt värde utan det du vill veta är om värdet ändrar sig över tiden!! (blir lägre räknat som Ohm eller ökande om det räknas som Siemens¹)!. - du vill ha en kvot! - har resistansen minskat till hälften med tiden eller admittansen dubblats så har saliniteten (mängden salter) dubblats i vattnet.

¹ Siemens (förr skrevs ibland som 'mho') = 1/Ohm, admittans = 1 / Impedans, Y = 1/Z

'Impedans' står för komplex motstånd som förutom resistiva delen kan innehålla frekvensberoende reaktiva egenskaper (seriekopplade induktanser och kapacitanser) och beteknas 'Z'

Admittans betecknar komplex ledningsförmåga som förutom resistiv ledningsförmåga kan innehålla frekvensberoende reaktiva egenskaper (parallellkopplade induktanser och kapacitanser) och beteknas 'Y'

Det jag letat mig till ala googelfu är att konduktivitet 1000 µS/cm (motsvarar 1 kOhm i resistans) motsvarar med koksalt i destillerat vatten 0.491 mg/liter om man vill ge sig på att 'kalibrera' sina mätuppkopplingar. - har också sett andra värden som 0.64 mg/l för 1000µS/cm och vet inte riktigt vilket som är mest rätt, troligen är 0,491 mg/l som är den korrekta om man ser den kemiska härledningen...

1/1100000 µS = 1/1.1 S = 0,91 Ohm (käns dock himla fel, så lågt kan det väl ändå inte vara... - multimetern är tyvärr kvar på jobbet så jag kan inte snabbkolla nu när jag skriver)

Om det är så ledande så kan man behöva späda ut sitt prov med både 10 och 100 ggr med destillerat/batterivatten för att få multimetern att arbeta i användbar mätområde...

Med i protokollet angivna 110 mS/m så motsvarar det 1100000 µS/cm (1µS/cm = 0.0001 mS/m)

och (1100000/1000) * 0.491 = 540 mg/l salt och med molarvikten på NaCl är 58.44 g/mol ger det att lösningen är 0.00924 mol, klor har 35.5 i molarvikt så detta gånger molarvikten blir 0.328 g/l klorjoner - nu finns det sulfat och annat som också leder ström så det är inte omöjligt att man är ganska nära 240 mg/l klorid trots allt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Kompis föräldrar byggde hus -68, de har så salt vatten att det inte går att dricka, eller ens koka kaffe på, smakar rävgift.
I källaren står oljepannan från -68 som fortfarande används.
Hela vattenanläggningen är original förutom dränkpumpen.
Vi har just diskuterat hur allt kan funka fortfarande med det salta vattnet.

Kalk, järn, mangan mm verkar värre.
 
Isakare Isakare skrev:
Kompis föräldrar byggde hus -68, de har så salt vatten att det inte går att dricka, eller ens koka kaffe på, smakar rävgift.
I källaren står oljepannan från -68 som fortfarande används.
Hela vattenanläggningen är original förutom dränkpumpen.
Vi har just diskuterat hur allt kan funka fortfarande med det salta vattnet.

Kalk, järn, mangan mm verkar värre.
har du en aning om vilken pH - är den lite över pH 8 så kan det vara en förklaring varför det fortfarande håller.

som det är beskrivet så skulle en omvänd osmos-anläggning vara grejen för att få det drickbart.

nu vet jag inte om det är gångbart om vattnet är mycket salt - men akvarieentusiaster tillverkar osmosvatten för sina akvarier av dricksvatten (och fyller på massor av salter och mineraler i efterhand) till betydligt humanare pris än i trådbörjans indikerade pris. dock är vattnet mycket salt så kan det behövas rejäl pumptryck innan processen går baklänges och hur akvarieprylar pallar för detta vet jag inte.
 
170.000kr för ett jäkla filter!!! För de pengarna borrar du 3 hål, samt förser varje hål med pump, slangar, samt inkoppling i huset.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
170.000kr för ett jäkla filter!!! För de pengarna borrar du 3 hål, samt förser varje hål med pump, slangar, samt inkoppling i huset.
fast det hjälper inte om dessa 3 hål också ger saltvatten - beroende på plats och geologi samt ålder är det ingen garanti att vatten från innan istiden 100 meter ned skulle vara saltfri.
 
D Dilato skrev:
Värmesystemet behöver du inte bekymra dig om, man fyller normalt inte på något vatten i det, när det är fyllt är det fyllt.

Ang klorid
[länk]

Askorbinsyra (vitamin C) neutraliserar klorid.
Nu tänker du fel

Vi pratar om Cl⁻ som är motjon till Na⁺ som i koksalt, Natriumklorid

Det du tänker på är fri klor av löst klorgas i vatten (som bildar HClO och HCl i lika delar), vilket inte är en klorid, utan är en hyperklorit som från Natriumhypoklorit mfl. och verkställande delen agerar i form av underklorsyrlighet (hypokloritsyra, HClO) i vattenlösning och är den desinfekterande verkan i tex. pooler mm.

Problemet är att man använder samma trivialnamn 'klor' (även om namnet 'klorid' tipsar att det handlar om en salt, medans 'hypoklorit' är något annat, 'klorit', 'klorat' är ytterligare en högre oxidationsgrad av klor etc.) för de olika olika formerna och har helt olika verkan.

Skulle man ha 240 mg/liter fri klor i vatten så skulle det lukta väldigt mycket klor då det är typ mer än en kryddmått löst chockklor per liter vatten...

oxiderade former av klor kan vara i 4 steg

underklorsyrlighet HClO (bildas spontant när klorgas löses i vatten)
klorsyrlighet HClO2
klorsyra HClO3
perklorsyra HClO4
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.