Hej!

Jag skulle bli evigt tacksam om någon med juridisk kunskap kan hjälpa mig! Jag har precis sålt min lägenhet, vars badrum renoverades för tre år sen av en kompis som då hade byggfirma. Jag har alltså inga papper på renoveringen.

Nu har köparna, efter en månad, fått problem med avloppet. Det blir stopp hela tiden, vilket det aldrig blev under mina tre år där (men så bodde jag själv och inte fem vuxna i en lägenhet). En snubbe från HSB var där och kikade, och sa att följande var fel:

- Ventilationsröret och avloppsröret var på något sätt felkopplade, och det var därför det blev stopp (detta ska jag fixa, ska ta dit en VVS:are i nästa vecka).

- Golvbrunnen saknade klämring (gjutet golv) Inget som köparna påpekat som problem.
- Det "såg ut" att saknas tätskikt bakom plattorna bakom toalettstolen (som är placerad mer än en meter från handfat och dusch). Inget som köparna påpekat som problem.

Jag undrar vad jag kommer vara ersättningsskyldig för? Jag fixar ventilations-/avloppsröret i nästa vecka, som sagt.

Jag tog dit en besiktningsfirma innan försäljning, just för att kolla badrummet (då jag inte helt litade på min kompis arbete). På besiktningsprotokollet finns två anmärkningar i kategorin "påpekande". De lyder:

1. Möjlighet att kontrollera tätskikt på golv- och väggytor där keramiska plattor har applicerats är väldigt begränsad. Kvalitetsdokument på utförandet saknas.
2. Anslutande tätskikt samt golvbrunnen placering är ett avsteg från BRK:s branschregler. Kontakta sakkunning för vidare bedömning av eventuella åtgärder.

Som jag har förstått det så övergick ansvaret för dessa två saker på köparens undersökningsplikt, efter att han sett besiktningsprotokollet? Men, i protokollet har besiktningsmannen även skrivit "Arbetet uppges utfört av fackman", innan raden innan påpekandena. Det enda jag har sagt, till köparen, mäklaren och besiktningsmannen är att det är en kompis som hade byggfirma som gjort arbetet. Ingen annanstans i kontraktet står nåt om hur arbetet är utfört.

Jag känner mig å ena sidan lite usel för att ha sålt en lägenhet med ett knasigt badrum, jag hade mina misstankar om att det kanske inte var helt riktigt gjort och det var därför jag tog dit en besiktningsman. Å andra sidan sålde jag min lägenhet för att jag inte hade råd att bo kvar, utan vinst, och jag skulle ha väldigt svårt att klara en enorm ekonomisk smäll.

Ja, frågan är vad som väger tyngst från besiktningsprotokollet: "uppges gjort av fackman" eller de faktiska påpekanden som står ovan? Och är det jag sagt, att det var en kompis med byggfirma som gjorde det, ett "svekligt utlåtande" eller vad det kallas?

Jag skulle som sagt bli väldigt tacksam för all hjälp!
 
B
Utan någon som riktig kunskap så skull jag iaf sova gott som säljare om jag utgår från din beskrivning.
 
Göran.W
Sov lugnt köparn har inget att hämta.
Dom har fått tydliga indikationer på att allt inte stod rätt till med badrumet så dom äger hela problemet nu.
Gå inte med på att göra något alls för det är inte ditt problem när dom inte fullföljt sin undersöknings plikt.
 
Det ska mycket till innan dom drar dig till rätten och dör har även dom som her mer solklara fall minimala chanser att vinna.
 
O
Jag tycker att det känns ganska lugnt... Det fanns indikationer på att badrummet inte var helt okej. Har köparna börjat ställa krav ännu?
Sitt kvar lugnt... gör ingenting... Bestrid alla krav från deras sida...
Jag skulle sagt att vi syns i rätten.

Jag kan inte se vad du skulle kunna bli skyldig till...
 
Köplagen gäller vid bostadsrättsöverlåtelser. Undersökningsplikt föreligger, och den blir mera långtgående om man kan misstänka att fel finns. Vilket du tydligt visat med din besiktning.

Dolda fel? Nja
 
Tack för era svar! Jag har varit livrädd sen jag märkte besiktningsmannen rätt oförsiktiga "Uppges utfört av fackman", men kan kanske sova inatt.

Nej, de har inte börjat ställa krav, de ringde bara och sa att det var fel på ventilationen/avloppskopplingen och att jag skulle höra av mig till mitt försäkringsbolag... Nu fixar jag den kopplingen i nästan vecka med en auktoriserad VVS-firma och hoppas att det är lugnt efter det. Ska även upprätta ett papper på att jag gjort detta, som vi bägge ska skriva under, sa min mäklare.
 
Du bör vara försiktig med vad du säger i samband med åtgärden av röret. Lova inte att åtgärda om du inte är helt tväsäker på att din åtgärd ger väntat resultat.

På din beskrivning så låter det som något är fel med avloppsavluftningen, med lite otur så kommer man inte åt att åtgärda utan att riva hela badrummet. Eller snarare, man har en väldig tur om det går att fixa utan stora ingrepp.
 
Dolda fel och undersökandeplikt gäller väl inte på BRF?
 
Göran.W
Enk Projektet skrev:
Dolda fel och undersökandeplikt gäller väl inte på BRF?
Nä en bostadsrätt räknas som lös öre
Är det som TS säger har dom noll och inget att hämta.
TS borde inte ens göra vid det han lovat för då förväntar dom sig bara mer och även om TS har rätt kan det bli rätt jobbigt ändå
 
O
Undersökningsplikten gäller... men det är sant, det finns inga "dolda fel"
 
Göran.W
Må vara så men dom har åsidosatt undersökningsplikten rätt grovt med tanke på att det fanns indikationer på att allt inte stod rätt till.
 
Tack för alla svar! Jag har grunnat mer på detta, även om jag kunnat sova hyfsat bra i natt. Det finns ju i kontraktet att köpare kan kräva reklamation på sådant som de inte borde förväntat sig, som exempelvis att ett badrum från 2009 inte skulle fungera ordentligt - vilket är därför jag erbjudit mig att fixa avlopps-/ventilationsröret nästa vecka, eller i alla fall låta en VVS:are kolla på det.

Men visst måste besiktningsprotokollet, med alla påpekanden och varningssignaler, väga tyngre än att antagandet att "ett badrum från 2009 ska fungera felfritt"?

Som sagt, jag är väldigt tacksam för alla era svar och ert engagemang!
 
Göran.W
Dom kan inte reklamera badrumet överhuvudtaget för dom har fått ett besiktningspapper på att inte allt står rätt till där det tom rekomderades göra en fördjupad undersökning av badrummet och det gjorde dom inte så dom är typ jätte rökta.
 
Det där med att låta en VVSare titta på det borde du vara försiktig med, det kommer att leda till mer krav från köparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.