Har sålt hus som vi ägde 50/50 där nycklar lämnades över i februari i år. Vinst på 1.475.000kr dock inte säker exakt på hur mycket avdrag vi kan göra än men mellan 4-600.000kr plus mäklaravgift/försäkring etc

Huset såldes pga separation och jag har nu varit och köpt ett nytt radhus för 1.600.000 .

jag tänker skjuta upp inbetalningen av min del av vinstskatten men hur går man tillväga då? Och kan jag skjuta upp hela min vinstskatt med tanke på priset av fastigheten, den är ju mer än vad min del av gamla huset blev värt så jag räknar det som att jag får det? Är det bara skicka in blanketten med 50% av vinstskatten för min del och att jag vill skjuta upp den, eller måste jag tänka på något annat?
 
Du kan skjuta upp hela din del av vinsten om din nya bostad (givet att du äger hela den) är värd minst hälften sv den gamla gemensamma bostaden.

Sålde ni för under 3,2 Mkr kan du alltså dra av hela vinsten, då dina 1,6 Mkr överstiger halva det värdet.

Säger vi istället att ni sålde för 4 Mkr (varav 2 Mkr är din del) får du skjuta upp 80 % av vinsten, då 1,6/2=0,8.

Beräkningarna är något förenklade då de bortser från försäljningsomkostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.