Kontrakt skrivit och efter det rasa diskmaskinen totalt. 7 år gammal helintegrerad 45cm maskin.

Tillträde är om en månad.

Vad är mina skykdigheter?
 
Fråga mäklaren. Jag skulle gissa att du får ersätta med en likvärdig eller sänka priset motsvarande värdet på maskinen.
 
Om det varit jag så hade jag ordnat och betalt reparationen eller köpt en motsvarande på blocket.

Alternativet att lämna den i söndrig skick finns inte för mig. Att skita ner mitt namn och rykte för några tusenlappar finns inte på kartan. ;)
 
Thomas59
davveno1 skrev:
Kontrakt skrivit och efter det rasa diskmaskinen totalt. 7 år gammal helintegrerad 45cm maskin.

Tillträde är om en månad.

Vad är mina skykdigheter?
Dina skyldigheter är att lämna lägenheten i det skick den var vid kontraktsskrivningen. Varken bättre eller sämre så köp en begagnad 7 år gammal diskmaskin av motsvarande modell på Blocket och installerad den så är det ok.

Den kostar knappast mer än några hundra kronor.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Antingen köper du en gammal maskin på Blocket och installerar den, eller så erbjuder du köparen motsvarande värde kontant så att köparen kan köpa en sprillans ny. Du kan ju också erbjuda köparen att du installerar en helt ny maskin, mot att du får mellanskillnaden i värde från köparen. Köparen har kanske ett favoritmärke eller kanske hade tänkt renovera köket ändå, så det kan ju vara läge att ta upp dialogen med köparen om detta.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Kryllar desvärre inte av sådana maskiner på blocket och nya är ju svindyra! Har den på rep nu men det verkar skita sig. Får nog rådfråga mäklaren.
 
Om det inte var någon jättespeciell maskin så kan du montera in motsvarande maskin. Fast begagnad.
 
45cm helintegrerad räcker för att det ska vara svårt beg.
 
Ja, vad menar du med "skitdyr" :confused:

En sprillans ny (45 cm) kan du få för 4-4.500 på tex mediamarkt eller tretti.se.
 
Det är dyrt ja, när man kan få en ny 60cm för 2500:-
 
davveno1 skrev:
Det är dyrt ja, när man kan få en ny 60cm för 2500:-
Men ring köparen förklara läget. 7 år gammal ⅓ av 4500 borde vara deal
 
davveno1 skrev:
Det är dyrt ja, när man kan få en ny 60cm för 2500:-
Nu kan man väl inte jämföra med en 60 cm maskin. Förmodar att man satt dit en sådan om det funnits utrymme.
Att en 60 cm maskin är billigare beror väl på att volymen sålda maskiner är mycket större.

Jämförelsen bör väl vara mot en rep.kostnad av bef. maskin, mot en annan begagnad 45 cm maskin eller mot en ny 45 cm maskin eller har jag missat något? :eek:
och i kronor räknat så är det väl ingen som går i konkurs för 4.500:- vs. att få en för alltid sur köpare + dåligt eftermäle. Men en dialog med köparen är väl som någon påpekat det bästa...;)
 
davveno1 skrev:
Det är dyrt ja, när man kan få en ny 60cm för 2500:-
ca 3500 för en sprillans ny 45 cm på elgiganten och ikea.

Beroende på var du bor så finns det på Blocket för 1500:-

Så så svårt kan det inte vara att lösa detta enkla problem. Och om maskinen fungerade när du visade lägenheten så ska den fungera när du lämnar över den........ "shit happens"
 
Kolla med ditt förskäringsbolag, var ju en tråd precis nu, med en köpare som fick ut för en 6 år gammal diskmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.