Då vårat kök är slitet och förlitet tänker jag bygga om en sal till kök. En av frågorna är golvet. Nu ligger det en mycket snygg lackad parkett, förmodligen inlagd på 70-80 talet, det ligger flytande på golvspån. Alltså hyfsad modern. Först tänkte jag byta golvet mot ett mindre känsligt golv. (Linoleum, korkoplast eller massivt furugolv) Men ju mer jag tänker på det ju mer drar jag mig för att kassera detta snygga golv. Förvisso opraktisk i ett kök, men snyggt och det finns redan där.

Min tanke är att låta det vara och om det om några år kanske slipa om det om det blir nödvändigt, det finns gott om slipmån på det. Eftersom skåpstommarna står på ben i framkant och sitter skruvade i väggen i bakkant så tänker jag även att det faktiskt går att byta golvet i efterhand utan att behöva riva köksskåp om man tar det ett skåpsbredd i taget.

Vad jag är mest rädd för är fuktkänsligeten i parketten. Vi har ett annat men jämnårig parkett på övervåningen vid en altandörr. Den stog öppen en gång när det regnade vilket fick till följd att parkettstavarna slog sig så att de lossnade från sin stomme. Gick ej att återanvända utan jag fick hyvla nya stavar och limma dit.
Jag är nu rädd att då vi har barn som hjälper till i köket, bl.a ställer ner glas i diskmaskinen utan att tömma de först:@ mm så kommer golvet att på orimlig kort tid bli förstört av i första hand vatten.

Vad säger ni som har träparkett, tänker jag rätt när jag vill behålla ett snyggt sals parkettgolv i köket, eller kommer jag snabbt att få byta? Är mina farhågor om känsligheten överdriven?

Tankar råd och synpunkter mottas gärna
 
Är i precis samma situation och har funderat på om det finns extra tåliga lacker man kan lägga på.Det känns dumt att ta bort eller täcka över ett fint golv och lägga 10 000 kr för ett nytt.
.
Min bror hyrde en lägenhet i Lund med trägolv i köket och det såg för jäkligt ut, fast i det fallet så vet vi inte om det slipades för tio år sedan eller för 40 år sedan.

Troligtvis blir det nog så att jag behåller parketten som den är och om den ser hemsk ut efter några år så får man väl byta ut det då istället för nu. Eller kanske slipa det och låta det gå några år till.
 
Hade parkett i köket i förra huset och det fungerade hur bra som helst. Ingen speciellt tålig lack eller så, samma som i matsalen och vardagsrummet. Enda 'problemet' som vi märkte var att man ofta tappar saker i golvet i köket - mer än i andra rum, som t ex kastrullock och annat, och det gjorde att vi fick en del hack i trägolvet. Speciellt vid spisen. En snygg plastmatta som man kan tvätta i maskinen funkar väldigt bra som stötdämpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.