Hej
Håller på med ett projekt där jag har bytt en massa fönster och dörrar...

Har en makita klyvsåg 2704 som jag sågar salningarna i, använder monteringslister till fönstren (har bara en dålig handöverfräs så jag törs inte fräsa i dom nya fönstren) men sågytan blir ju inte så kul att måla på, har ni nått bra tips på hur man kan putsa till salningarna om man inte har en hyvel?

Det är rätt mycket som ska putsas till...
 
Köp en billig elektrisk handhyvel. Dom är väldigt effektiva för finjusteringar mm
 
Det har jag ju...:confused: det har jag inte tänkt på har hela tiden tänkt på en plan/rikthyvel(kanske mest för att jag vill köpa en sån...) har putsat minst 10m salning idag med sandpapper
 
:) då är det ju bara att köra så det ryker
 
Jag vet inte exakt hur du gör ditt montage men när jag salat på (och sedan monterat foder) så har jag lagt den sågade ytan mot karmen eller fönstret och då har jag kvar den fabrikshyvlade ytan utåt. Köp så breda bitar att du kan klyva på mitten och få ut två bitar.
 
Jag har köpt limfog av det lokala snickeriet på 250*60cm så det blir bara 2fabrikshyvlade sidor
Har bytt ca 20fönster och satt i 8dörrar...
 
Är det smygar ni pratar om? När jag läste salningar trodde jag att trådskaparen skulle sala på husets stomme så att fönstren skulle gå in tightare, men varför skulle man måla en sån?
 
Kärt barn har flera namn,Salning eller smyg , same but different ??
eller är det så att en smyg är djupare än en salning ? vad vet jag ??
Liksom en bräda blir en planka när den överstiger ett visst antal tum....
Någon som vet ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.