Jag har köpte ett antal Allmoge aluminiumfönster och är lite fundersam hur man monterar en salningslist på bästa sätt. Har hittat några trådar i forumet men ingen som riktigt motsvarar min väggkonstruktion.

Jag har stående lockpanel på ytterväggen. Där fönsterfodret sitter på samma nivå som den yttre panelbrädan. Jag har 28 mm spikläkt utgör luftspalten. Nu skulle jag vilja ha en salningslist som är typ 28-30 mm djup. Den blir alltså svår att fästa dels på grund av aluminiumfönstren och dels på av luftspalten.

Har ni några förslag på lämplig salningsbräda? lämplig montering?
 
Skruva salningen i fönstret. Förborra först bara
 
Tack, det låter som en säkerlösning. Lite extra jobb, men det är det nog värt.

Kan det vara lämpligt med någon fogmassa för att säkert hålla tätt mellan salnigslisten och aluminiumlisten?
 
Är det inte risk för garantiproblem om det skulle visa sig att man borrat hål i konstruktionen på fönsterna?
"Yttre åverkan" är i många sammanhang ett säkert kort för en tillverkare att gardera sig för att inte behöva ta på sig problemet som uppstått.
 
Ok, finns det något annat bra monteringsalternativ?
 
Är det inte bara att ringa allmoge och fråga?
 
På vår källare där jag satte L-profil mot putsen så förborrade jag och sedan skruvade igenom aluminiumen och in i trät.
 
Suhagg skrev:
Är det inte risk för garantiproblem om det skulle visa sig att man borrat hål i konstruktionen på fönsterna?
"Yttre åverkan" är i många sammanhang ett säkert kort för en tillverkare att gardera sig för att inte behöva ta på sig problemet som uppstått.
Då borde man väll inte få popnita heller då? Har jag svårt att tro
 
Snailman skrev:
om det är bra vet jag inte... [länk]

sidan 12
Inget att bry sig om. Ringer du o frågar teknisk support på Traryd/Sp får du annat svar.
 
Snailman
verktygsgurun skrev:
Inget att bry sig om. Ringer du o frågar teknisk support på Traryd/Sp får du annat svar.
jasså, vad säger de där då?
 
Traryds monteringsanvisning är ju ganska tydlig.
Jag ska ringa Allmogefönster på måndag för att få ett svar från dem.
Jag återkommer med vad de säger.
 
Snailman skrev:
jasså, vad säger de där då?
Jag har fått till svar att det är ok at spika foder och tom skruva armar till markiser i deras aluklädda fönster.
 
Snailman
ok, har sett att en del husfirmor fäster salningen med spik (alltså åt sidorna i fönsteröppninen) och har en tätningslist mellan salninen och alulisten på fönstret, lutar åt att jag gör så , nån som vet vilken typ av list som är lämpligast
 
Redigerat:
Trä krymper med tiden. Kommer listen att expandera när den har blivit äldre och utsatt för utomhusmiljö?
Det blir skarv.

Beroende på djupet på salningen... jag limmade/fogade salningen mot aluminiumet, borrade utifrån och in in i karmen. Fäste salningen med 70mm trallskruv. (Ganska litet huvud).
Man får hålla lite åt sidan när man borrar så att det utvändiga fodret täcker skruvhålet.
Det utvändiga fodret spikas i panel och salning. T.ex. 50mm spik i salningen, behövs ju inget grovt där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.