Köparna får 250k. Hur mycket är kvar efter advokaterna har fått sitt? En femma till en kopp kaffe?
 
Düsseldorff
Kilrain Kilrain skrev:
Köparna får 250k. Hur mycket är kvar efter advokaterna har fått sitt? En femma till en kopp kaffe?
Sannolikt betalar svaranden ombudskostnaderna eftersom käranden var beredd att gå ner från 750 till 250.
 
Vid förlikning har advokat informerat mig om att det är mycket ovanligt att något annat sker än att varje part betalar sina respektive kostnader för tvisten. Ett vanligt rättsskydd (andra varianter finns) är att man får betala 20% av kostnaderna upp till 300k, därefter 100%. Så lite blir nog kvar, kanske max hälften.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
N nevinator skrev:
Vid förlikning har advokat informerat mig om att det är mycket ovanligt att något annat sker än att varje part betalar sina respektive kostnader för tvisten. Ett vanligt rättsskydd (andra varianter finns) är att man får betala 20% av kostnaderna upp till 300k, därefter 100%. Så lite blir nog kvar, kanske max hälften.
Ja, det är mindre vanligt men det förekommer. Jag har arbetar som såväl advokat som domare.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Vad hela köpet gick loss på är ju dock av intresse för det ekonomisk resonemanget men framför allt om svartbygget stred mot gällande detaljplan eller om det gick att förvänta att bygglov skulle kunna ges retroaktivt samt om det gått 10år sedan uppförandet så att det så att säga är preskriberat och kommunen inte kan kräva att det ska rivas.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det har alltså skett en förlikning. Vi vet alltså inte vad rätten kom fram till. För min del blir allt oväsentligt....
 
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det är ett rätt bra exempel på osäkerheten i en process.

Köparen accepterade en tredjedel av begärt skadestånd (sannolikt minus sina ombudskostnader) och säljaren pungade ut med en kvarts miljon (plus sina kostnader).

Det finns många saker som inte nödvändigtvis är svartvita – även gällande utfästelser/dolda fel/whatnot.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker det är ett rätt bra exempel på osäkerheten i en process.

Köparen accepterade en tredjedel av begärt skadestånd (sannolikt minus sina ombudskostnader) och säljaren pungade ut med en kvarts miljon (plus sina kostnader).

Det finns många saker som inte nödvändigtvis är svartvita – även gällande utfästelser/dolda fel/whatnot.
Det finns inget svart eller vitt. Utan någon grå sörja.
Familjerna fick ett avslut. För oss som vill veta lite mer är en förlikning värdelöst. Du ger ingen ledtråd om hur det hade slutat. Den säger att den första summan troligtvis var uppe i det blå och snurrade. Man kan dra en slutsats av det hela. Det är att en förlikning i den här världen, är ett par glada jurister.
Köparen är missnöjd ville ha orimliga pengar och säljaren är missnöjd som måste betala massa pengar.
 
Fast ibland kan man vara nöjd med att gå plus minus noll själv och leva på känslan att någon annan gick rejält minus
 
  • Gilla
  • Haha
Robris och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast ibland kan man vara nöjd med att gå plus minus noll själv och leva på känslan att någon annan gick rejält minus
Låter inte som någon som är tillfreds med livet.
 
  • Gilla
ErikWestman och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den säger att den första summan troligtvis var uppe i det blå och snurrade.
Det tycker jag inte är en rimlig slutsats. Snarare hamnar ofta en förlikning mellan de antagna möjliga utfallen. Hade kärande vunnit kan man alltså anta att summan hade blivit högre.
 
T TypRätt skrev:
Vad hela köpet gick loss på är ju dock av intresse för det ekonomisk resonemanget men framför allt om svartbygget stred mot gällande detaljplan eller om det gick att förvänta att bygglov skulle kunna ges retroaktivt samt om det gått 10år sedan uppförandet så att det så att säga är preskriberat och kommunen inte kan kräva att det ska rivas.
Klok synpunkt. Om det inte har gått 10 år så kan ju kommunen kräva rivning eller eventuellt en rätt saftig sanktionsavgift. Båda de utfallen skulle nog kosta köparen långt mer än 250.000. Så säljaren kom väldigt billigt undan som jag ser det.
 
S Saxdaling skrev:
Klok synpunkt. Om det inte har gått 10 år så kan ju kommunen kräva rivning eller eventuellt en rätt saftig sanktionsavgift. Båda de utfallen skulle nog kosta köparen långt mer än 250.000. Så säljaren kom väldigt billigt undan som jag ser det.
Det är mycket vi inte vet. Jag är ganska säker på att visa saker har man tagit med i uppgörelsen som är lätta att uppskatta. För säljaren är det en förlust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.