Hej,

Vi planerar att installera tvättmaskin i vårt badrum, vilket det ska vara förberett för. Vi hittar vad vi tycker är dragen el och utlopp, men vi lyckas inte identifiera något ställe att ta vatten in till maskinen.
Vi tänkte köpa installationstjänsten när vi skaffar tvättmaskinen, men frågan är nu om vi behöver plocka in en rörmockare innan för att göra ett extra uttag för vatten?

Tacksam för återkoppling på vad vi bör göra!

Översikt:
IMAG0970.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppifrån och ner: varmvatten ut (från handdukstork), varmvatten in, kallvatten in, avlopp?.
IMAG0972.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


El:
IMAG0974.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Möjligt intag för vatten från handdukstork? Dock varmvatten i ledningen...
IMAG0973.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack för alla idéer och kommentarer!
/Kalle
 
Ser inte ut som det är förberett för TM, förutom elen då. Du behöver montera upp en tappkran. Det vita röret som mynnar ut nedanför de andra rören är med all sannolikhet ett skvallerrör från kopplingsutrymmet i väggen. Där ska det rinna ut vatten vid ett eventuellt läckage. Du har inget annat pluggat avloppsrör någonstans?
 
Misstänker faktiskt att kopplingsdosan var tänkt för en elektrisk handukstork, då det inte är godkänt att koppla handukstorkar på varmvattnet längre. Är badrummet nyrenoverat?
 
Förutom avloppen till handfat och dusch så finns det inget outnyttjat pluggat avlopp att tillgå. Det låter som det kanske är ett större jobb än vad jag befarat...
Tack för input!
 
Om jag minns rätt så är badrummet renoverat 2007 (vi köpte lägenheten 2010). Handdukstorken går på varmvatten och är inkopplad så...
 
Ok. Tror bestämmelsen kom 2005, men det kan ju vara så att alla lgh har det kopplat så sedan tidigare, och man har då valt att behålla det som det var.
Att sätta av en tappkran är inget stort jobb för en röris. Däremot får man dra avloppet någonstans. Det bästa är om man kunde koppla det till tvättställsavloppet.
 
Hur stort är hålet på det röret som mynnar ut längst ner? Bara så jag inte lurar dig...
 
T
lordi skrev:
Hur stort är hålet på det röret som mynnar ut längst ner? Bara så jag inte lurar dig...

100% att det är ett skvallerrör då du har inspektionsluckan ovanför.

Som sagt, anlita en röris som fixar en tappkran och koppla avloppet till handfatet eller så får ett rör ligga längs golvet och gå ner i golvbrunnen, inte så snyggt så den lösningen är inte att föredra.
 
lordi skrev:
Hur stort är hålet på det röret som mynnar ut längst ner? Bara så jag inte lurar dig...
tank77 skrev:
100% att det är ett skvallerrör då du har inspektionsluckan ovanför.

Som sagt, anlita en röris som fixar en tappkran och koppla avloppet till handfatet eller så får ett rör ligga längs golvet och gå ner i golvbrunnen, inte så snyggt så den lösningen är inte att föredra.
Hålet är 15 mm. Det verkar rimligt att det är ett skvallerrör.
 
Redigerat:
lordi skrev:
Ok. Tror bestämmelsen kom 2005, men det kan ju vara så att alla lgh har det kopplat så sedan tidigare, och man har då valt att behålla det som det var.
Att sätta av en tappkran är inget stort jobb för en röris. Däremot får man dra avloppet någonstans. Det bästa är om man kunde koppla det till tvättställsavloppet.
Badrummet renoverades 2004. Det var köket som var gjort 2007. Troligtvis därför det är vattenburen handdukstork.

Har ni några tips på hur man kollar/mäter upp om elen är dragen korrekt? Vi har golvvärme och således jordfelsbrytare för el i badrummet. Enligt dem vi köpte lägenheten av så var el dragen för tvättmaskin. Men det kan ju vara fint att bekräfta innan man köper maskinen... :)

Stort tack för input så långt! Det är ovärdeligt när man inte har koll på dessa grejer.
 
Öppna dosan lite försiktigt och kolla om det finns trådar anslutna där. Kolla sen i elcentralen om du har någon säkring märkt för tvättmaskin.
 
lordi skrev:
Öppna dosan lite försiktigt och kolla om det finns trådar anslutna där.
He, He... Skrattar lite eftersom jag ser framför mig någon som hävdar att han har "förberett" för tvättmaskin genom att "skruva upp" en "tom" dosa utan att ansluta den på något sätt. :confused:

Skulle nog passa in både i Plus, Fuskbyggarna och Arge Snickaren.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
I badrummet i min gamla badrum fanns det ett liknande uttag för tvättmaskin- Jag öppnade den för säkerhets skulle innan jag beställde tvättmaskin med inkoppling från trettio.se. Visade sig när montören kom att jag varit lite snabb och det var bara någon form av dragsnöre som var inlagt ... lite snopet fick jag kalla in en elektriker för att koppla in det istället :( Så kolla att det verkligen finns el framdraget ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.