Nyinflyttad i gammalt hus, med mindre läckage från skorsten till vind. Byggare som varit här säger att det saknas plåt under teglet runt skorstenen, men stämmer det verkligen när plåten går hela vägen upp till nockteglet? I helgen var jag uppe på taket för att inspektera och tänker att jag kanske har en för stor glipa mellan teglet och plåten. Kanske räcker det med att bocka till plåten för att minska glipan?

Takinspektion med fokus på glapp mellan tegel och plåt vid skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på röd takpannor och plåtarbete kring en skorsten, med möjlig glipa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takdetalj med tegelpannor, plåt vid skorsten och glipa som syns mellan tegel och plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Verkar att plåten är lite för smal och slutar i en dalgång på teglet lite för tidigt , plåten bör gå ut till den yttersta dalgången på den panna som ligger under plåten , och den raden ska fortsätta hela vägen ner
Nu kan det kanske regna och blåsa i under plåten och rinna in på vinden
 
Ja, det låter ju rimligt. Frågan är vad som är lämplig åtgärd. Krävs plåtslagare för nån extra plåt, måste hela huven bytas, eller går det åtgärda själv? Och frågan om det ska vara plåt under teglet i detta fall kvarstår.
 
S
Plåt under teglet gör ingen nytta , det som kan gå är att förlänga befintlig plåt , den nuvarande ser ut att ligga på topp av pannan ( fotot ) , en förlängning ska då ha ett uppvik under den och tätats mellan med
en massa som tål värme ( kan lätt bli +60C där ) , samt ha nerförsbacke till nästa dal som ligger utanför plåten i dag , prova med ett fönsterbleck den har en form som kanske går att använda men måste provas på plats
 
  • Tegeltak med en befintlig röd plåt där gula linjer visar föreslagen förlängning och uppvik för att förbättra tätningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår vad du menar. Det borde fungera ja. Skulle tom gå att göra själv. Stegen ligger evt lite i vägen för att komma ända ner i dalen men det går kanske klippa ut lite i plåten för den.
 
H hammeron skrev:
Jag förstår vad du menar. Det borde fungera ja. Skulle tom gå att göra själv. Stegen ligger evt lite i vägen för att komma ända ner i dalen men det går kanske klippa ut lite i plåten för den.
stegen kan du flytta på. inte klippa i plåten för stegen
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
K Klasklättermus skrev:
stegen kan du flytta på. inte klippa i plåten för stegen
K Klasklättermus skrev:
stegen kan du flytta på. inte klippa i plåten för stegen
Ah, ok
 
H hammeron skrev:
Ah, ok
ska leta upp och visa hur dom monteras. enkelt montage(enkel demontering)
perfekt att även då kolla in pappen
 
  • Gilla
hammeron
  • Laddar…
Jag älskar verkligen när trådarna får "ett lyckligt slut", dvs när TS återkommer med den slutliga åtgärden, så får försöka föregå med gott exempel.

Hade en takfirma som tittade bilderna och tyckte hela plåtarbetet var dåligt och gav förslag på ca 25000 för ny huv. Det var också avluftningen som satt på fel ställe och garanterat läckte/skulle börja läcka.

En skorstenskille trodde det kunde blåsa in underifrån, dvs från dalsidan, och föreslog att få plåten närmare teglet.

En tredje, den enda som faktiskt var uppe och tittade gav två förslag. Antingen täta med wakaflex - plåt till tegel, eller, en bättre men något dyrare lösning (ca 1500kr), att täta under teglet med takpapp mot skorstenen. Så blev det. Han satte också en kineshatt på avluftaren (och satte in braskamin, men det är en annan historia).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.