Hej!
Första frågan här på forumet och hoppas hitta någon som har koll på långhålsborren som sitter på en Luna master W59 som jag köpte för ett tag sedan.

Det känns som någon del saknas på min maskin (se bild nedan) ? Eller hur skall långhålsborrarna monteras?


Borde det inte vara någon slags borrchuck (om det kallas det i dessa sammanhang) I min maskin sitter det just nu en skruv iskruvad i gängorna (var så när jag köpte den)

tacksam för svar
 
  • Del av Luna master W59-långhålsborr utan borrchuck och med synlig skruv i gängorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en likadan med instruktionsbok. Ska ta bilder på ritningar med detaljer och publicera här så snart jag hittar boken! Är mycket nöjd med min som jag köpte för snart 10 år sedan för 12 000,
 
Tack!
Funderar på hur det egentligen skall se ut där!

E Eklunda skrev:
Jag har en likadan med instruktionsbok. Ska ta bilder på ritningar med detaljer och publicera här så snart jag hittar boken! Är mycket nöjd med min som jag köpte för snart 10 år sedan för 12 000,
 
Jag köpte i höstas en liknande maskin, på min sitter det en borrchuck. Dock aldrig använt funktionen, även om jag funderar på det inom närtid. Vet inte om även den delen av långhålsborren relativt enkelt går plocka bort. Ska ta en titt i manualen. Försöker återkomma med bild i morgon.

Edit:
Ser inget i manualen om att chucken ska monteras eller annan kommentar. Annat än hur den demonstreras och monteras vid installation av stämborrtillsatsen.
 
Redigerat:
Tack för svar, om du har tid o ork får du gärna ta en bild på din borrchuck. Skulle vara intressant att se hur det skall se ut och om det är möjligt att montera en ny borrchuck där.




J JFrisk skrev:
Jag köpte i höstas en liknande maskin, på min sitter det en borrchuck. Dock aldrig använt funktionen, även om jag funderar på det inom närtid. Vet inte om även den delen av långhålsborren relativt enkelt går plocka bort. Ska ta en titt i manualen. Försöker återkomma med bild i morgon.

Edit:
Ser inget i manualen om att chucken ska monteras eller annan kommentar. Annat än hur den demonstreras och monteras vid installation av stämborrtillsatsen.
 
Här lite bilder från min Luna 57 som nog är i stort sett samma maskin. Tar med lite bilder och sprängskisser också
. Närbild på en kugghjulsdel till Luna 57 verktygsmaskin med synliga åldertecken och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprängskiss ur instruktionsboken för Luna Master W 57, som visar olika delar och deras placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprängskiss av Luna Master W 57 snickerimaskin med numrerade delar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exploded view diagram of Luna Master W 57 woodworking machine, with parts labeled and numbered.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild av Luna 57, en äldre modell av verktygsmaskin med synliga handtag och justeringsmekanismer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild av en Luna 57 maskin med handtag och justerbara delar, inklusive en sprängskiss på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kullehuset
  • Laddar…
Jepp, väldigt lik min maskin, tack för bra bilder!

Nej en sådan chuck har jag tyvärr inte.

Frågan är om det går att få tag på en sådan?
 
Nu var det ju redan besvarat, men hade tagit bilder så lägger in dem ändå.
Bifogar också stämborrsförklaringen, beskriver montering och demontering ac chucken.

Vet inte angående ersättare. Jag är själv lite sugen på stämborrsatsen... men kanske bättre med långborr och lockbettel, sett till kostnad, ansträngning och faktiskt producerad volym...
Närbild på montering av en AC-chuck i maskineri, detaljvy av komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på montering av AC chuck i maskin, delvis skymd av andra maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på chuck i maskin med synliga kuggar för stämborrsatsens montering och demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av monteringsanvisningar för en borrstämmtillsats med beskrivande text och delnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kullehuset
  • Laddar…
Tack för svar!

Det saknas ju definitivt den delen på min maskin, synd.

Är stämborrsatsen gjord sådan att rektangulära hål skapas istället? Minskar ju arbetet med stämjärnet...
Slår den då även ner stämjärnet eller är det muskelkraft som gäller där?

Någon som vet vilka prylar man behöver köpa för att få igång denna del och var dessa kan köpas?




J JFrisk skrev:
Nu var det ju redan besvarat, men hade tagit bilder så lägger in de ändå.
Bifogar också stämborrsförklaringen, beskriver montering och demontering.

Vet inte angående ersättare. Jag är själv lite sugen på stämborrsatsen... men kanske bättre med långborr och lockbettel, sett till kostnad, ansträngning och faktiskt producerad volym...
[bild] [bild] [bild] [bild]
 
Ja, precis, stämborrmaskiner skapar rektangulära hål, eller ett antal kvadratiska, så egenligen antar jag jobbet blir mycket större för arbetet på längden, men man slipper jobbet med stämjärn som efterarbete.

Jag har aldrig sett eller arbetat med stämborr, men efter att igår läst denna tråden blev jag lite mer skeptisk till att nyttja stämborr direkt på kombimaskinen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/staemborr.293137/

En stämborr fyller säkert sin funktion, men det känns kanske i så fall som att det är stora maskiner och storskalig produktion. Som hobbybruk kanske man får nöja sig med att köpa ett bra stämjärn eller lockbettel och slip. Personligen föredrar jag nog en lite tidskrävande (och eventuellt halvtaskig) manuell process jämfört med maskiner man retar sig på som gör ett halvtaskigt jobb.

Tyvärr vet jag inte var man kan hitta en sån reservdel. Det kanske går att kontakta luna/ejca, om det inte finns någon form av standard på chuck-axlar.

Edit:
På din bild ser det även ut att saknas en plåt/kåpa kan det suttit en stämborrsats där som monterats bort? Annars borde ju spontant inte plåt och chuck tas bort tänker jag...

Har du långhåls-bordet?
 
Det finns reservdelar på Luna/Ejca i Värnamo - kolla sprängskissen och beställ vad du behöver - det funkade i alla fall för ett par år sedan när jag behövde komplettera.
 
Har föresten aldrig använt långhålsfunktionen. Pelarborr och stämjärn går snabbare än att montera och ställa in långhålsborren om man inte ska göra en massa hål = fler än 8 som man behöver till ett bordsunderrede.
 
  • Gilla
Kullehuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.