M
Följande konstruktion finns idag i en stuga:

Spånskiva, plastfolie,95mmregel,vindpapp,ytterpanel

Isolering är i facket mellan reglarna. Det finns ingen luftspalt. Panelen är inte målad med slamfärg.

Även om inget fuktproblem är upptäckt, lär det vara bättre att åtgärda detta på riktigt sätt.

Förslaget är att ta bort panelen, lägga en 45x70 regel med ytterligare isolering, vindpapp, 28x70 spikläkt, ny panel. Det finns inte utrymme pga tak mm att utöka väggens tjocklek mer än 10cm (därav 70+28).

Verkar det vettigt?
 
har du nåt problem idag och när är det byggt?
 
Är det ventilerad panel? Sån där med längstgående spår på baksidan
 
M
Nej, inga spår vad som går att se. Huset är byggt på 70-talet.
 
M
Det finns indikationer på fuktproblem på andra ställen i huset. Panelen i sig ser bra ut utan någon synlig röta. Däremot är det tryckat virke till bärlinorna under huset, så kan ju hoppas att det inte finns något sånt i väggen.
 
Jag skulle inte gjort ngt förrän panelen tjänat ut.
Varför åtgärda ett "problem" som inte finns?
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Ta loss ett par brädor från olika ställen och se om det finns mögelpåväxt.
 
P
Hela mitt hus är byggt med liggande panel-vindpapp-2" stående spont. ingen luftspalt där heller och äldsta panelen är antagligen från 1929.
 
M
Peter_K skrev:
Hela mitt hus är byggt med liggande panel-vindpapp-2" stående spont. ingen luftspalt där heller och äldsta panelen är antagligen från 1929.
Skönt att höra att det inte är helt akut. Vi vill däremot tilläggsisolera ändå, så frågan är ändå aktuell.
 
Sätt fasadskivor istället för en extra 70. Då får du brutit alla köldbryggor och slipper regla upp.
 
M
Micke64 skrev:
Låter smart. Något tips på variant? Hittar i princip bara Isover, men den kräver ventilerad fasad ändå: [länk] eller [länk]
Men ventilerad fasad kommer du ju ha efter ingreppet.
Jag har använt isover 31 och P31 och tycker de är bra.
 
M
Frågan är om det blir billigare än reglat 70mm. Finns det fasadskivor med 70 mm djup? Det ser onekligen rätt snyggt och enkelt ut att fästa upp...
 
Jag har använt 80-skivor från isover för några år sedan, men vet ej om de har dem kvar.
Skivorna har bra isolervärde och med tanke på brutna köldbryggor och minimala risker för packad/missad isolering så tror jag det blir minst lika bra som vanlig 70 i fack.
Tid sparas också in på montering.
Något dyrare än reglat 70 blir det, men det blir bättre och du tar igen det på tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.