Vi har en gammeldags tv-antenn på taket. Vi har alltid haft lite sämre mottagning på Tv4 och tv6, speciallt om det varit blåsigt. Senaste veckan har dessa två kanaler varit helt döda.

Enligt tv-apparaten har svt-kanalerna signalkvalitet på 30 - 50, och signalstyrka på 80 - 90.

Fyran och sexan har nu 0 signalkvalitet och 0 signalstyrka.

Vad kan bortfallet bero på?

Ska jag klättra upp på taket och testa olika riktningar?
 
Testa först med en ny kanalsökning.
Annars låter det som att där ett fundamentalt fel på grejorna om du får 0 i signalstyrka på aktuella kanaler. Tveksamt om det är riktningen på antennen som orsakar detta. Utgår från att du har koll på riktning mot närmaste sändare.
 
Kanalsökning gav ingen förbättring. Befinner mig i sydvästra Sverige, precis där Teracom trixar med frekvenserna.
 
Var finns du?
Här, där jag bor, har vi utmärkt mottagning på TV4 och TV6 med gammaldags antenn,
som ligger uppe på vinden.
Kanske något problem med din "digitalmottagare".
 
Jag har nu varit uppe på taket och vridit antennen 10 grader, så att den pekar i samma riktning som grannarnas. Har nu över 90 signalkvalitet och signalstyrka på svt. Fyran och sexan har 70 I signalstyrka, men bara 0 i signalkvalitet. Fast det blåser en del och då brukar både vi och grannen ha dålig mottagning på de kanalerna.

Kanske försöker jag finjustera någon annan dag.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var finns du?
Skummeslövsstrand.
 
jarlh jarlh skrev:
Skummeslövsstrand.
Inte så långt bort alltså.
Undrar varför det är så dåligt hos er. Vad säger grannarna?
 
Vi och närmaste grannen har båda problem med fyran och sexan då det är dåligt väder. Vi misstänker det beror på alla björkar som står i antennens riktning. Andra grannar bor inte lika nära björkarna och har inte heller problem.
 
Jag har nu tagit ett till pass på taket och optimerat riktningen. Problemet med sämre bild då det blåser kvarstår dock.

På tal om blåst noterar jag att själva antennen svajar en del då det blåser. Kan det vara orsak till störningarna?

Antennen sitter på en mast (ett rör) ungefär 150 cm ovanför taknocken. Om jag helt sonika sänker ner antennen till precis ovanför taknocken kommer svajandet bli klart mindre. Är det värt arbetet att klättra upp och testa om det hjälper?
 
Under hela sommaren var mottagningen av 4:an och 6:an helt usel. Samma dag som skolorna började slog det om, nu kan vi titta även på dessa kanaler utan problem.

Slump eller samband?

1) Det var för mycket mobiltelefontrafik i trakten som störde?
2) Höstvädret är bättre för mottagningen?
3) Han som sköter sändningsutrustningen kom tillbaka från sin semester och ordnade till det?
4) Bara en tillfällighet?
 
kanske kan det bero på de tyske sändarna som når längra upp i södra sverige och stör vid högtrycksväder

eller ev någon dansk sändare på jylland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.