Hej!
Vi har fjärrvärme sedan 70 talet hemma i privat bostaden.
Vi flyttade in 2001 och bytte fjärrvärmecentralen 2003 till en CTTerm.
Denna central har bara en utomhusgivare och alla elementen i huset ska vara/är helt öppna.

Nu min fråga!!
Vi eldar med kamin på nedervåningen ibland, vi får då härlig värme från kaminen på nästan hela nedervåningen.
Vi får dock rysligt varmt då elementen fortfarande matar ut värme för fullt.
Kan man inte sätta elektroniska termostater på elementen och tex sätta dem på 21°.
Över 21° så slår de då ifrån och kaminen får stå för värmen i de rummen??

Finns det något problem vid denna komplettering/ändring??

(såklart kan jag vrida ner dem manuellt, men då ska man komma ihåg att skruva upp dem igen senare)

Mvh
Dan Månsson
 
Vad är det för reglercentral i fjärrvärmecentralen?


Generellt för alla vattenburna system:
Alla radiatorer och golvvärmeslingor ska/bör vara injusterade så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga.
På så sätt blir det jämn temperatur i hela bostaden utan att ha någon termstat/ställdon monterad.

Sen justeras centrala reglersystemet in så att det blir "rätt" temperatur i bostaden oberoende utetemperaturen.

Därefter monteras termstater/ställdon och ställs in på samma temperatur som rummet har eller strax över. På så sätt så stryper inte termostaterna/ställdonen flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex från eldstaden.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för reglercentral i fjärrvärmecentralen?


Generellt för alla vattenburna system:
Alla radiatorer och golvvärmeslingor ska/bör vara injusterade så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga.
På så sätt blir det jämn temperatur i hela bostaden utan att ha någon termstat/ställdon monterad.

Sen justeras centrala reglersystemet in så att det blir "rätt" temperatur i bostaden oberoende utetemperaturen.

Därefter monteras termstater/ställdon och ställs in på samma temperatur som rummet har eller strax över. På så sätt så stryper inte termostaterna/ställdonen flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex från eldstaden.
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för reglercentral i fjärrvärmecentralen?


Generellt för alla vattenburna system:
Alla radiatorer och golvvärmeslingor ska/bör vara injusterade så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga.
På så sätt blir det jämn temperatur i hela bostaden utan att ha någon termstat/ställdon monterad.

Sen justeras centrala reglersystemet in så att det blir "rätt" temperatur i bostaden oberoende utetemperaturen.

Därefter monteras termstater/ställdon och ställs in på samma temperatur som rummet har eller strax över. På så sätt så stryper inte termostaterna/ställdonen flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex från eldstaden.
Hej!
Bifogar bild från reglercentralen.
Du skriver "På så sätt så stryper inte termostaterna/ställdonen flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex från eldstaden"
Termostaterna kan ju inte strypa då de är fullt öppna??
 
  • Etikett för värmesystem med tekniska specifikationer, varningsmeddelande, tillverkningsår 2003, Cetetherm, svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inte reglercentralen, det där är typskylten för fjv-centralen. Reglercentralen är den enhet där kurvlutningen mm ställs in.

Den meningen hänger ihop med meningen innan, termostaterna ska inte stå på max utan på den temperatur som blir med aktuell förinställning & aktuell framledning. Det är ingen idé att ställa termostaterna högre.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är inte reglercentralen, det där är typskylten för fjv-centralen. Reglercentralen är den enhet där kurvlutningen mm ställs in.

Den meningen hänger ihop med meningen innan, termostaterna ska inte stå på max utan på den temperatur som blir med aktuell förinställning & aktuell framledning. Det är ingen idé att ställa termostaterna högre.
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är inte reglercentralen, det där är typskylten för fjv-centralen. Reglercentralen är den enhet där kurvlutningen mm ställs in.

Den meningen hänger ihop med meningen innan, termostaterna ska inte stå på max utan på den temperatur som blir med aktuell förinställning & aktuell framledning. Det är ingen idé att ställa termostaterna högre.
Ok, alla mina termostater står på MAX utom i sovrummen.
Bifogar skärmklipp på reglercentralen.
 
  • Svart låda med rattar, troligen en elektronisk apparat, monterad på en vägg med rör i bakgrunden.
"Vanliga" termostater till radiatorer har en maxtemperatur på 28⁰. Tex,
https://www.purmo.com/public/prod/b...a9aa319ea4c3/sv-se-files-mma-evosense-rev.pdf

Vrid ner termostaterna så mycket så att de nästan stryper flödet.

Reglercentralen är en Danfoss ECL 100M, givarna är PT1000-element, den klarar framledningsgivare, utegivare och innergivare.
Du kan sätta vilken PT1000-givare du vill som innegivare.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
"Vanliga" termostater till radiatorer har en maxtemperatur på 28⁰. Tex,
[länk]

Vrid ner termostaterna så mycket så att de nästan stryper flödet.

Reglercentralen är en Danfoss ECL 100M, givarna är PT1000-element, den klarar framledningsgivare, utegivare och innergivare.
Du kan sätta vilken PT1000-givare du vill som innegivare.
Ok!
Då skulle jag haft en innomhusgivare.
Jag har sökt efter detta tidigare men då fått svaret att det inte går. Se bifogad manual sidan 4.
Kan detta stämma??
 
D Danm skrev:
Kan man inte sätta elektroniska termostater på elementen och tex sätta dem på 21°.
Över 21° så slår de då ifrån och kaminen får stå för värmen i de rummen??
Det behövs inga elektroniska termostater för det. Har du vanliga mekaniska så är det bara att ställa in dom så du får lagom varmt.
Fjärrvärme är inte flödeskänsligt som t ex en värmepump, så reglering med hjälp av termostaterna är inget problem.
 
Innegivaren skulle jag tro är en PT1000-givare. Köp en billig på Amazon eller liknande och testa.
 
Det går att ha innegivare, eller rumsgivare som det står i manualen.
Om du mot slutet kollar inkopplingsanvisningarna så visas det vilka givare som ansluts var.
(Vi har tidigare haft en ECL 100M, numera har vi ECL 110.)

Här är en lite bättre manual,
https://www.karlshamnenergi.se/wp-content/uploads/2016/09/Danfoss-ECL-100.pdf

Jag har lagt upp lite olika manualer för fjv-centraler på forumet.
 
Ok. Då ändrar jag mig från att tro till att veta...

Rumsgivare
En givare placerad i det rum där temperaturen ska styras. Givaren ska vara typ Pt 1000


En givare och lite kabel kostar inte många kronor.
 
@useless du har inte fel i förra inlägget.
Från början ville TS sänka termostaterna från max till befintlig rumstemperatur på varje rediator, å ja, det fungerar utmärkt i alla system även med värmepump.
Det viktiga för bra driftekonomi oberoende värmekälla är att inte sänka termostaterna lägre än vad förinställningarna är.

När TS sen visade bild på reglercentralen så kom innegivare till den på tal.
 
useless useless skrev:
Det behövs inga elektroniska termostater för det. Har du vanliga mekaniska så är det bara att ställa in dom så du får lagom varmt.
Fjärrvärme är inte flödeskänsligt som t ex en värmepump, så reglering med hjälp av termostaterna är inget problem.
Det där med lagom varmt, det är det som är problemet!!
Jag har alltid bra temperatur i huset (1 1/2 plans) på 180m². Enda problemet är när jag eldar i vår kamin. Då blir det varmt som fasen i kök, vardagsrum och tv rum. Det var då jag tänkte sätta elektroniska termostater i dessa 3 rum (på 21°). Kaminen står i vardagsrummet och där blir klart varmast idag.
En inomhusgivare ska dras från ena hörnan i huset genom hela nedanvåningen till vardagsrummet. Kanske inte så dyrt i material men en del jobb att få det snyggt.
 
Som sagt ställ ner dina nuvarande termostater till aktuell rumstemperatur, alltså tills termostaten precis ska börja stänga radiatorventilen. Detta under förutsättning att hela radiatorkretsen är rätt injusterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.