Så här ser mitt tak ut ovanför farstukvisten. Taket i fråga syns inte p.g.a. min dåliga fotovinkel, men det är av samma typ som den del av taket som syns ("vågig" plåt). Som ni ser behöver jag byta "vindskivan", men vad ska jag göra för att skydda den nya skivan? Eftersom taket är så flackt så tror jag att vattnet rinner tillbaka längs undersidan av takplåten och ner på skivan även om jag sätter en hängränna (tester med vattenslang kunde iofs inte visa detta, men om det blåser samtidigt så blir det troligen så). Vissa talar om att sätta dit en plåt som droppskydd, men jag förstår inte riktigt vilken profil en sådan plåtbit skulle behöva ha, ej heller om det är bästa lösningen.

En variant jag funderat på är att göra små hål i taklplåten, nästan längt ut och i varje "dal", kanske genom att slå i en liten spik uppifrån som sedan tas bort, för att få vattnet att droppa ner där istället för att krypa tillbaka. Kan det vara något?

Tips och diskussion mottages tacksamt!

2015-07-11 20.27.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
är det råspont och underlagspapp under plåten? Isåfall skulle fotplåten setat under underlagspappen, det ser iofs ut att vara en väldigt litet tak så det kanske går att göra nu iallafall utan några större kostnader.

Att slå spik i varje dal tror jag bara kommer snabba på eventuell rostprocess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.