Hej!

Köpte en tomt för 4 månader sen. Tomten ligger ute på landet och det är troligen därför just sådana här saker kan ske. Nu när jag fått klartecken från kommunen, banken och husleverantören så tänkte jag börja ta ned lite träd på min tomt. Saken är den att någon har ställt en hel del prylar på min tomt, såsom en gammal husvagn, en trasig bil, en kärra, en massa ved.... Tog reda på vem personen som använt min tomt till att placera sina grejor på var, och ringde honom och bad honom ommedelbart att flytta på dessa saker då jag tänkt börja schakta inom en vecka, han var förstående och bad om ursäkt och skulle ta bort grejorna snarast, nu har det gått en vecka och ingenting har hänt. Vad skall jag vidta för åtgärder om han inte flyttar sina prylar? Egentligen känner jag ju bara för att ställa dom någon annanstans, men finns säkert något juridiskt som hindrar mig? Vem/Vilka ska jag ta kontakt med då ägaren av dessa saker inte verkar vilja ta sitt ansvar för dem??

Vad tycker ni skulle bli nästa steg?

Man kan ju inte bara ställa sina grejor på en tomt och tro att dom kan stå där? Verkar jättekonstigt, han har ingen anknytning till oss eller föregående ägare heller...

Tacksam för svar!
 
Jag skulle ha ringt upp honom igen och lungt och enkelt förklarat för individen följande. Antigen kommer han och avlägsnar sina grejjer med det samma, eller så beställer du hämtning av det avlämning på individens uppfart och fakturan till honom. Vill du inte bråka så kan kanske polisen hjälpa dig i detta ärende.
 
Snailman
Polisen? De lyckas ju inte ens flytta på bilvrak som står på åkrar och i naturen om de inte står trafikfarligt till (en dm från asfaltskanten anser de tydligen inte vara trafikfarligt heller)
 
Att flytta andras saker utan deras medgivande är olagligt och kallas egenmäktigt förfarande, oavsett om prylarna står på din tomt.

Jag har bekanta som råkade ut för att någon parkerade/lämnade en skrotbil på deras gård och då ägaren inte brydde sig om att hämta igen bilen så kontaktades polisen för att få tips på vad de skulle göra.
Något de absolut INTE fick göra var att flytta bilen utan ägarens medgivande, oavsett hur liten bit den skulle flyttas så skulle det rubriceras som egenmäktigt förfarande... :(
 
Tänd eld på skiten å ring brandkåren......
 
Hemmakatten
Det sista förslaget är faktiskt det enklaste juridiskt sett förutsatt att ingen ser vem som tänder på. Tyvärr är det svårt att bli av med andras grejer. En annan varian tär ju att du bara höstar iväg dem (dock lite svårt nu eftersom du vet vem som är ägaren och pratat med denne).

Vad du skulle kunna göra är att meddela att du kommer att slänga allt om ägaren inte flyttar dessa inom en vecka, gärna låta lite arg på rösten också. Meddela dessutom att du kommer att debitera ägaren för tippkostnaden. (Kanske inte helt enligt boken, men det vet inte ägaren. OCH han har ju knappast hållit sig till regelverket heller eftersom han tippat saker på din tomt.
 
Hej. ett alternativ är kanske att han kan få någon form av parkeringsböter på sina fordon. Eftersom de uppenbart står felparkerade. Detta kommer nog att få lite fart honom. En p-bot kan utfärdas max en gång per dygn. Kolla upp med polisen om det går, ring honom och ge honom ett datum när det börjar. Om du sedan drar in några hundra om dagen på tomten kanske det inte är så dumt det heller. Blir det problem sänder du det bara till kronofogden. Dock anser jag att desto fredligare desto bättre, men inte bara på din bekostnad. Lycka till
 
era svar. just detta med "egenmäktigt förfarande" har jag oxå hört, och av den anledning vågar jag inte flytta på grejorna heller. Men just nu är det endast detta problem som hindrar mig från att komma igång med mitt bygge, så det är väldigt frustrerande.

Är det inte konstigt att det ska vara så svårt att få dessa saker flyttade med hjälp av myndigheter eller Polisen? det är ju så uppenbart att detta är ren idioti från hans sida.

Om jag flyttar grejorna till ett ställe på tomten där dom inte står ivägen, är det då fortfarande "egenmäktigt förfarande"???

Återigen tack för era svar!
 
Flytta du på grejorna så att du kan börja bygga. Blir det något snack om saken så måste det vara en "för dig okänd person" som flyttat på prylarna.

Ett alternativ är kanske att du sätter upp en lapp om att div saker bortskänkes...
 
Jag fick en "pundarparkering" på uppfarten till min tomt. Bilen stod alltså på kommunens (PF) mark. Mycket lägligt med tanke på att schaktare och sprängare skulle komma dagen efter. Ringde polisen i Göteborg och fick också beskedet om egenmäktigt förfarande om man flyttar den. Bilens ägare var tydligen av typen "vi vet vem det är, men honom hittar vi inte i första taget". :D

Men!... någon myndighetsperson i GBG hade lusläst paragraferna vid ett tidigare tillfälle och hittat någon form av lucka. Polisen tipsade mig därför om att ringa en person på Parkförvaltningen och be om en "röd lapp". Man fick ringa ytterligare två magiska nummer och beskriva ärendet och sedan tog det bara ett par timmar så var bilen borta. Det var mycket hysch-hysch, men jäklar vad snabbt det var avklarat.

Tänkte bara tipsa om detta om ni ser bilar på fel ställe i Göteborgs Kommun.
 
Bränn skiten idag. Du blir aldrig av med det annars. Polisen jagar snattare och fartsyndare. Ägaren kanske kommer och flyttar skiten, men vart? bredvid eran tomt? Inte så kul om det blir ståendes där heller i sju år.
 
Man lider ju verkligen med dig, Berka81!!!
Måste bara få fråga vad händer med grejerna om dom nu "råkat" brinna upp?
Veden, blir ju bara lite aska kvar, men på bilen, husvagnen osv, blir det ju lite "rest produkter", vem tar bort dessa?
Blir det ägaren av "sakerna" eller blir det markägaren som får fixa det?
Det är väl knappast troligt att ägaren till det nerbrunna, kommer att bry sig om att få bort resterna, om han inte brytt sig tidigare...

Vore kul om någon vet...
 
Om du bara behöver flytta grejjerna en liten bit så är väl det det enklaste (om du rent praktiskt kan det)

Personen lär ju ha ett ganska dåligt case om "egenmäktigt förfarande". Grejjerna är ju fortfarande kvar - och hur skall ha bevisa exakt vart han har ställt dom från början ? Och varför skulle man driva till en sån grej om grejjerna är oskadda och fortfarande kvar, om han nu inte bara är ute efter att jäklas !?
Han har ju gjort fel från början...

Om jag hade varit i den situationen och det hade gått att flytta grejjerna en bit så hade jag gjort det och sedan ringt och påminnt honom om att hämta grejjerna igen eftersom du hålelr på att bygga (utan att säga att jag flyttade dom kanske- beror på vem det är)...

/K
 
Prata med personen igen, han verkar ju inte vara helt omedgörlig om han gick med på att flytta sakerna direkt när ni pratade om det. ta upp det en gång till, var extra tydlig om att det faktiskt behöver bli gjort med en gång. För vissa människor är det helt enkelt så att "omedelbart" och "inom en vecka" betyder om ett år om man itne jagar på dem ordentligt. Han är alltså troligtvis lite bekväm av sig, det är väl därför skiten har hamnat där från början.

Så ta ett snack med honom igen, tala om ett specifikt datum där du vill att det ska vara borta. Allra bäst är nog om du pratar med någon som kan hjälpa dig att ta bort det mot betalning och ger honom det som alternativ. Först som ett erbjudande och sen som ett hot.
 
Jag håller med.
Kontakta honom igen och ge honom ett datum i närtid. Är de inte borta då så kommer Du att tvingas flytta dem på hans bekostnad eftersom de hindrar byggnationen. Ge honom det hela skriftligt också, och se gärna till att det finns något vittne på att han fått del av Dina synpunkter.

Att flytta dem en aldrig så liten bit kan bli besvärligt i alla fall. Låt säga att t ex husvagnen skadas när Du flyttar den - det kan vara något som sitter löst inne i ett hjul eller vad som helst. Skall man så mycket som peta på något som inte är ens eget, oavsett var det står, så skall man ha gjort allt som står i ens makt att få det flyttat av den rättmätige ägaren först. Och kunna styrka att man faktiskt har gjort det.

Så illa är det faktiskt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.