Det blir nog isolering på vinden till sommaren.

Det finns idag ca 25cm sågspån som isolering. Och gott om utrymme för isolering.
Avser därför att låta spånet vara kvar. Men kan det vara ett dåligt alternativ av någon anledning. Kanske binds fukt under glasullen?

Och vilket lamdavärde har sågspån? (inget som påverkar detta fall, bara intressant att veta)

mvh
Stefan
 
Jag tror att det är en dålig idé. Om du inte har fuktspärr så kommer fukten att kondeseras inne i isoleringen och då förmodligen sugas upp av sågspånet. Fukten kan inte komma därifrån eftersom du har stoppat en del av spånets ventilation med den nya isoleringen.
 
Ojdå!

Upptäckte att jag har ca 10cm glasull på halva vinden. Är det kanske så lite att det inte kondenseras i den. Att nollpunkten helt enkelt hamnar ovanför ullen? Eller släpper inte ullen igenom fukten något bra så att den iaf sugs upp av spånet? Hur tänker man egentligen...?

Har inte kommit åt att lyfta på ullen för kontroll. Ska göra det i helgen tänkte jag.
mvh
 
Njae, om du har tunnare isolering så hamnar inte kondensationspunkten utanför isoleringen om man jämför med tjockare vid samma temperaturförhållanden. Alltså, om du till exempel har fem minusgrader på vinden så kommer eventuell kondensering ske inne i isoleringen oavsett om den är 10 eller 50 centimeter tjock. Och på sommaren har du kanske inte någon kondensationspunkt någonstans på vinden alls. Det finns alltså inte någon bestämd punkt där kondensation sker, utan det beror på omständigheterna.
 
Har mätt lite på vinden och fått ny kunskap från Paroc:

Jag har 14cm sågspån som isolering på vinden (samt några cm ull på del av viden).

Sågspånets lambda är ca 2,5 gånger högre än ullens.

Mao motsvaras min isolering ca 5-6cm ull. Tilläggsisoleringen kommer nog att löna sig...

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.