Köpte en elkedjesåg för en tid sen och har fått mycket nytta av den hemma på gården (speciellt efter att jag slipade kedjan - bättre än när den var ny!).

Fäller inga träd, men har sågat lite ved och klyvt någon stock jag tänkte få lite svarvvirke av.

Hjälm med visir köpte jag redan tidigare (dock köpte jag tyvärr först en billig variant, men bytte sen till Peltor för 495:- på jula - riktigt nöjd! - det var som natt och dag!).

Hur som helst behöver jag sågskyddsbyxor också. Duger dom som finns på Jula eller måste man köpa dyrare?

Det finns några varianter:
Oregon Sågskyddsbyxa Yukon, 650 kr
Bluewear sågskyddsbyxa, 700 kr
Blåkläder sågskyddsbyxa, 900 kr
Oregon Sågskyddsbyxa Waipoua, 1000 kr

Billigast = sämst? Dyrast = bäst?

Det brukar vara så, men duger dom billigaste? Oregon ska väl vara ett bra märke.
 
SnickareHobb skrev:
Köpte en elkedjesåg för en tid sen och har fått mycket nytta av den hemma på gården (speciellt efter att jag slipade kedjan - bättre än när den var ny!).

Fäller inga träd, men har sågat lite ved och klyvt någon stock jag tänkte få lite svarvvirke av.

Hjälm med visir köpte jag redan tidigare (dock köpte jag tyvärr först en billig variant, men bytte sen till Peltor för 495:- på jula - riktigt nöjd! - det var som natt och dag!).

Hur som helst behöver jag sågskyddsbyxor också. Duger dom som finns på Jula eller måste man köpa dyrare?

Det finns några varianter:
Oregon Sågskyddsbyxa Yukon, 650 kr
Bluewear sågskyddsbyxa, 700 kr
Blåkläder sågskyddsbyxa, 900 kr
Oregon Sågskyddsbyxa Waipoua, 1000 kr

Billigast = sämst? Dyrast = bäst?

Det brukar vara så, men duger dom billigaste? Oregon ska väl vara ett bra märke.
Hej alla sågbyxor som marknadsför är nog godkända för 21 sekundmeter!
jag har ett par Julas som Blåkläder rejäla byxor som jag växt ifrån storlek 54 som nya
Vill du köpa domskicka ett PM för mer info
 
Som sagt ovan så kan vi nog anta att de som anges vara godkända som sågskydd också skyddar enligt den angivna klassningen. När jag tittade runt för ett par år sedan fick jag snarare intrycket att den stora skillnaden var material i tyget samt hur pass bekväma byxorna var. I stort sett så fann jag (föga överraskad) att dyrare = bekvämare. För min del var detta ganska avgörande, jag ville inte riskera att jag avstår byxorna för att de är obekväma. tyvärr provade jag dyrast först och landade på ett par Husqvarna proffsbyxor för några tusen.

Hur pass bekväma byxor man behöver beror ju också på hur långa pass man kör och hur mycket man rör sig. Det är ju en viss skillnad mellan att dagligen vandra miltals i skogen och att stå på vedbacken någon timma per halvår.

Känns byxorna bra så duger säkert både de från Jula och Oregons billiga.
 
Ska man bara stå hemma och hobbysåga lite så duger nog alla de byxorna, det sitter mycket i bekvämligheten och funktionaliteten, skyddet är med största säkerhet lika om byxorna har samma klassning.

Jag köpte ett par husqvarna byxor, när jag väl jobbar i skogen blir det oftast rätt många timmar och då kan man inte ha byxor som sitter obekvämt eller skaver, blir en pina att jobba med sånt.
 
Glöm inte rejäla skyddsstövlar.Man viftar nog mera med svärdet kring fötterna,när man står på vedbacken.
 
Jag skulle köpa ett par från blåkläder på jula men upptäckte stt de billigare bluewear va betydligt bekvämare så de blev ett par såna o är nöjd
 
  • Gilla
shogo99
  • Laddar…
Jag köpte Oregon-byxorna som jag tyckte kändes bekväma.

Hade tänkt fråga om handskar och stövlar, men ser att det redan kommit en rekommendation om stövlar. Jag tänkte att handskar inte känns så nödvändigt då man ändå alltid håller två händer på sågen. Är dom kanske mer för att skydda mot kvistar när man är ute i skogen?

Stövlarna är väl bara för att skydda om man sågar i närheten av tårna, för man hamnar ju inte där med sågen om man får kast, eller missar jag något?
 
Bara det är godkänt skydd i så duger dom, tror dom flesta håller för 21 m/s men det finns de som håller för mer.
Kan vara viss skillnad i var skyddet sitter, en del har lite skydd bak på byxorna en del inget alls...

Stora skillnaden mellan byxor är nog som en del har sagt, hur bekväma dom är, själv har jag ett par dyra från Husqvarna som känns som ett par vanliga jeans att bära, medans det finns de som är klumpiga och tunga som f*n att bära.
Så fundera på hur mycket du kommer använda dom, och om du väljer billigast möjliga, fast obekväma, fundera i så fall på om du verkligen kommer att använda dom, för om dom hänger kvar i garaget för att dom är obekväma gör dom ingen som helst nytta...

(Kan för övrigt intyga att dom gör nytta och fungerar, har provat själv en gång, och är verkligen glad att jag hade dom på mig...)
 
Här är en till som provat (ofrivilligt) och kan intyga att de funkar. :D

Fick sågen i benet när jag gjorde praktik som 16-åring. Tvärstopp på kedjan när den träffade byxan.
 
SnickareHobb skrev:
Jag köpte Oregon-byxorna som jag tyckte kändes bekväma.

Hade tänkt fråga om handskar och stövlar, men ser att det redan kommit en rekommendation om stövlar. Jag tänkte att handskar inte känns så nödvändigt då man ändå alltid håller två händer på sågen. Är dom kanske mer för att skydda mot kvistar när man är ute i skogen?

Stövlarna är väl bara för att skydda om man sågar i närheten av tårna, för man hamnar ju inte där med sågen om man får kast, eller missar jag något?
Handskar har nog oftast inget speciellt sågskydd, en del har sågskydd i vänsterhanden för att skydda om man slinter när man skall få i kjedjebromsen och missar och kommer fram i kjedjan med handen.

(För övrigt skall man vara rädd om byxorna, om dom går sönder och trådaarna i skyddet syns skall man laga, man skall INTE sy genom sågskyddet, utan limma på lappar tror jag, och se till att limmet inte kommer i kontakt med sågskyddsmaterialet.
Om man sågat i byxorna en gång skall man kassera dom och köpa nya.)
 
Mikael_L
Zixten skrev:
Om man sågat i byxorna en gång skall man kassera dom och köpa nya.)
Kan man inte bara sikta på ett annat ställe nästa gång? :p





Ja har man använt ett par skyddsbyxor fullt ut en gång, så blir man nog så glad över att man hade dom på sig att det inte känns svårmotiverat att köpa ett par nya, kan jag tycka ... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.