Jag skulle vilja ha ett par extra sågklingor till min DW707, en lite grövre och en för finare snitt än den 24T som sitter original. Måtten ska ju vara diam 216 mm och centrum 30, och så ska det dessutom vara negativ tandvinkel av någon anledning. Har hittat ett par set med tre klingor i som ser intressanta ut:
Hitachis set kostar 781 kr men jag vet inte om de har negativ tandvinkel.
http://www.markt.se/products/f_products.asp?Portal=1&framewidth=185&frameheight=82&frame=_mac
Woodpecker från Toolbox för 744 kr, aldrig hört talas om, woodpecker alltså...
http://www.toolbox.se/visa_en_produkt.asp?path=19n-kat59n-kat233n&produkt=5530

Har ni därute någon erfarenhet av dessa fabrikat eller har ni andra förslag?
 
  • Sågklingor Hitachi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sagklingor_woodpecker.jpg
Den negativa tandvinkeln är inte dum alls och gör det möjligt att köra t ex aluminium mm med samma klinga.
Själv kör jag med DW's klinga Series 40 DT4286 på min gamla Elu PS174 (som är ungefär samma såg som din DW 707) och den klingan kan jag rekommendera helhjärtat.

I korthet så är en klinga med negativ tandvinkel jäkligt bra att kapa med och en positiv bra att klyva med, omvänt är inget kul utan ger otäcka kast. Detta märks tydligast på radialarmsågar som kan både kapa och klyva.

Om du inte sågar jäkligt mycket så ser jag inget skäl till många klingor men visst är det bra priser på de seten.

/Kent
 
Tack för förklaringen. Den 24 tänders klinga som sitter som standard är väl en bra kompromiss mellan fint- och grovt snitt, jag tycker bara det känns lite avigt att kapa grova reglar och fasadvirke med samma klinga man sedan gerar lister och annat finsnickeri. Klingan som sitter på heter serie 60... vad är skillnaden mellan den och serie 40?
Men en till fråga kvarstår, har någon använt Hitachis resp Woodpeckers klingor och kan ge ett utlåtande?

Mvh / CinoLin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.