Behöver få tag i en sågklinga till min PCM 8 S med diameter 210 mm som har en tandbredd på 4 mm.
Är detta möjligt och var får jag tag på detta?

Anledningen är att jag skall göra ett antal, fler än 500 st, kortare spår till mina avsklijare i lådorna till snickarbänken. Detta tar på tok för lång tid att fräsa med mitt 4 mm frässtål.

Stort tack för lite hjälp med detta!
 
Om det nu skulle finnas är kanske risken stor att det fnasar sig rejält. Två snitt med en 2mm klinga ger väl samma resultat även om det tar lite längre tid.
 
Om du har en kexmaskin kan det gå att spåra med den. Det är i alla fall rätt bredd på klingan. Du kommer att behöva tänka ut en jigg om det skall bli rationellt.
 
Handöverfräsen med en skivnotfräs,fastsatt i ett fräsbord naturligtvis.
 
Jag vet att det finns klingor med tandbredden på 4 mm. Men om just den diametern finns och rätt håldiameter får du ringa lämplig tillverkare och det finns flera i sverige och självklart utomlands. Men jag undrar om det är någon ekonomi i det för en ny klinga är minst tusenlappen.
Och att det kanske skulle fnasa sig rejält för att det är lite breddare än standard klinga är ren nonsens .

Ett allternativ är att du använder standard klingan och smalnar av ändarna på det som skall användas som avskiljare

Pär
 
Tack för alla svar!

Jag hittade en svensk leverantör av sågklingor, som hade en klinga med 4 mm bredd och där även axeldiametern stämde. Dock var den inte gratis, men det är bara att bita ihop.

Tyvärr kan jag inte prova klingan förrän nästa vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.