Igår när jag började såga ut täckskivan som ska sitta på sidan av överskåpen så började det flyga gnistor. Använde cirkelsåg med fintandad klinga. Vi har vita Abstrakt luckor och jag tror täckskivan heter Perfekt.

Nu är klingan som kostade 300kr helt slö och går ej att använda mer. Är det någon som vet varför det verkar vara något mer än spån inblandat i dessa skivor? Ska det vara så?
 
När jag sågade i en skiva med min sticksåg så upptäckte jag ett par stenar inne i skivan. Det gjorde bladet till min sticksåg helt värdelöst...
Man kan nog hitta lite vad som helst inne i spånet tyvärr...
 
Ska man godta det faktum att man betalar för en skiva som inte går att såga i utan att verktygen man använder förstörs? Är lite irriterad på IKEA.
 
Det är väl kanske inte IKEAs fel, gnistor uppstår ju rätt ofta då man sågar i olika laminat(skivor). Varför kan jag inte svara på.
 
Visst, gnistor brukar som sagt kunna uppstå, men inte till den grad att det ser ut som om man sågar i en stenskiva eller har tänt ett tomtebloss.
 
Erik:

Jag ringde Ikeas kundtjänst om ett annat ärende, men passade på att fråga om ditt problem. Hoppas att det är okay.... Iaf. hade hon aldrig hört nåt liknande, men du fick gärna komma in med täckskivan så de kunde undersöka den. Jag frågade om din klinga och hon svarade att givetvis ersätter vi den med, om det är fel på täckskivan.

Så ta med dig täckskiva och klinga, då får du säkert nån ersättning. Lite tråkigt bara, om du har hunnit montera den.....
 
Var på ett spånplatteverk en gång och det är gigantiska fabriker. Kan tänka mig att ett litet spik, hagel från jakt eller liknande som sitter i trät kan komma med i produktionen. Att det sen skulle hamna precis där där du skall såga är max otur men tyvärr helt naturligt med dagens skog.
 
Tack Screamin-daemon, jag har inte monterat den ännu. Kommer att ta med mig skivan och klingan till IKEA och visa dem. Vi får se vad som händer.
 
pope70 skrev:
Var på ett spånplatteverk en gång och det är gigantiska fabriker. Kan tänka mig att ett litet spik, hagel från jakt eller liknande som sitter i trät kan komma med i produktionen. Att det sen skulle hamna precis där där du skall såga är max otur men tyvärr helt naturligt med dagens skog.
Dessa täckskivor är väl mdf? Spånskiva kan jag förstå att det kan finnas lite hagel eller annat kvar, men mdf?
 
Det är ej MDF i IKEA-täckskivorna som jag har
 
erik.svall skrev:
Det är ej MDF i IKEA-täckskivorna som jag har
Jag trodde alla Ikeas täckskivor var mdf, det var mina iaf. Det var inte sockeln du sågade i? Hur som helst ska det ju inte vara meningen, att man ska förstöra sina verktyg på en spånskiva. Tror inte det blir nåt problem att få nån ersättning, ikea brukar vara rätt smidiga.
 
Jag sågade två Perfekt täckskivor i helgen, den högblanka röda viserligen men det var spånskiva, dock hade jag inga problem med att det srputade gnistor eller gick galet på annat vis.

Emil.
 
Det sprutade inte gnistor hela tiden utan bara i sektioner om 20-30cm på den 217cm långa.
 
Om man läser senaste numret av Ny Tekniks Automation-bilaga, finns det en artikel om hur PAX-garderober tillverkas. Hur eventuellt defekta skivor tuggas sönder och går i retur till spånskivefabriken, med folitäckning och allt.

Kan kanske vara en anledning till att det är annat än bara träspån i spånskivorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.