R
Hej!

Påbröjade ett arbete igår där jag sågade ner lite träd/buskar, det är som höga buskar, de jag sågade igår tror jag är vanliga thujor men så står det en växt som liksom grenar sig redan ovanför marken, barren är glansiga och inte alls lika matta som de på thujor, nu på våren finns det vita kapslar som dammade ganska ordentligt när jag sågade.

Efter lite sågande började jag tänka kring farligheten av växten och ajg fick nu en stark ångest när jag ser att idegranar är giftiga och jag får det till att vara en hybrididegran.

Bör jag åka in till akuten eller vad tycker ni?
 
Rip

Nej, jag tror att det bara är om man käkar den som det är farligt
 
Du skojar va?
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
R
Är fullt seriös och funderar på att åka in till akuten. Har en stark jävla ångest n.
 
Till akuten åker man om man är akut sjuk, inte annars!
 
R
Men idegran ska vara så jävla giftigt står det överallt.
Nu på våren dammar skiten och jag stod där och sågade och det dammade, detta har jag fått ner i lungorna.
 
M
Ring sjukvårdsupplysningen
 
R
Giftinformationen sa att det var ofarligt att andas in dammet, hur nu detta kan vara möjligt.
 
raddforasbest skrev:
Giftinformationen sa att det var ofarligt att andas in dammet, hur nu detta kan vara möjligt.
Varför skulle det inte kunna vara det? Det är främst fröna och barren, som är det är något gift att tala om i en idegran. Om bearbetning av idegran skulle vara farligt så skulle vi vetat det i hundratals år. De engelska bågbyggarna skulle dött som flugor i så fall. (Den engelska importen av idegran tömde i stort sett Europa på idegran under senmedeltiden. Man införde i England en införseltull så att man för varje tunna vin skulle medföra ett visst antal bågämnen).

Se exv: http://www.fieldandrovingarcherysociety.co.uk/infopage.php?page_id=8 ,
 
R
Tackar för era svar. Inser själv att jag har ångestproblematik bakomliggande. Nu har giftinformationen gett mig lugnande svar men lär bli att sitta och söka symptom resten av dagen. Tack för era svar iaf!
 
Läste att allvarliga förgiftningar är ovanligt. Kan ge magbesvär, om man käkar barr.
 
Du behöver inte sitta och söka det är ingen fara😊
största chansen är att du hittar andra saker du tror att du har råkat ut för😉
 
fubar skrev:
...Kan ge magbesvär, om man käkar barr.
Det får man garanterat vilka bar det än är, gran tall eller en.

Men vem kommer på idén att käka barr?

OT
Muminfamiljen fyllde magarna med granbarr när hösten kom och det var dags att gå i ide.
lossy-page1-275px-Trollvinter_01.tiff.jpg
Mumintrollen går i vinterdvala mellan november och april. Men en januaridag vaknar plötsligt Mumintrollet och kan inte somna om. Ensam upptäcker han en kall, tyst och förunderlig vintervärld. Han känner sig först rädd och ensam men får snart träffa Too-ticki och sin gamla vän Lilla My, som finner det roande att glida på snön sittandes på Muminmammans tebricka.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trollvinter
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi klurade lite på det där med giftigheten i idegran innan vi planterade det. En slutsats då var att innan man fått i sig så mycket barr att man mår dåligt av det har man antagligen tröttnat på att äta barr oavsett om man är barn eller vuxen. Samma sak med bären....

Det är garanterat helt ofarligt att såga ner en idegran även om man lyckas sniffa i sig det mesta av sågspånet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.