I
Hej,

Jag behöver förbättra ventilationen i vår källare och tänkte såga ett 100 mm(diameter) hål i väggen någonstans längs det röda strecken vid tvättstugan.

Ritning av husets nedre våning med rum, dusch, wc, och förvaringsutrymmen markerade, samt några annoteringar.

Det är möjligt att det även kan behövas vid duschen längre fram.

Jag antar att väggen är bärande så frågan är om dessa hål(1-2) kan tillföra en risk? Alternativet är annars att sätta ventilationen i de nya massiva dörrarna istället(vilket tar emot en aning).

Huset är från 70 talet och väggarna består av hålsten\leka block\lättbetong. Entréplan är trästomme med tegelfasad.
 
I Ironside skrev:
Hej,

Jag behöver förbättra ventilationen i vår källare och tänkte såga ett 100 mm(diameter) hål i väggen någonstans längs det röda strecken vid tvättstugan.

[bild]

Det är möjligt att det även kan behövas vid duschen längre fram.

Jag antar att väggen är bärande så frågan är om dessa hål(1-2) kan tillföra en risk? Alternativet är annars att sätta ventilationen i de nya massiva dörrarna istället(vilket tar emot en aning).

Huset är från 70 talet och väggarna består av hålsten\leka block\lättbetong. Entréplan är trästomme med tegelfasad.
Annars, kolla in denna tråd, fräs ett spår i överkant på dörrkarm som jag gissar är i trä?
https://www.byggahus.se/forum/threads/franluft-via-karm-hur-fa-till.445293/
 
Mats-S
10cm diameter, inga problem med ett så litet runt hål :coffee:
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.