Hej!

Har googlat en hel del men har inte lyckats hitta någon bra byggbeskrivning för detta, någon sm kan hjälpa med steg för steg?

Förutsättningar:

2 personer varav en med hyfsad snickarvana och diverse verktyg, t.ex. tigersåg.
Modulhus från 2006 från myresjöhus
Fönstret är 40x130cm från Elitfönster och har gångjärn uppe.(ska sitta ovanför en säng)
Fönstret ska sitta på en gavel, och det verkar inte finnas några bärande reglar här, utan takstolen vilar på två längdsgående ytterväggar + hjärtvägg.


Det jag behöver mest hjälp med är själva ursågningen av hålet. Antar jag först ska ta bort lockläkten på det område som fönstret ska sättas vid. Sen ritar jag upp hålet (karmyttermått + 10 cm?) och borrar ett första hål med borrmaskin. Sen kör jag så rakt jag kan med tigersåg så att hela hålet går att knuffa ut.

Sen antar jag att jag ska skruva dit en "ram" så att jag har något att fästa fönstret i. Vilka dimensioner ska dessa reglar vara i? När jag sen har fått dessa bitar på plats monteras själva fönstret med karmhylsor och skruv. Detta har jag gjort flera gånger utan problem.

behöver jag göra något med t.ex. vindpapp, fuktspärr etc? Eller det räcker att dreva med isolering och sen på med smygbrädor, plåt och foder?


Tack på förhand
S
 
Jag skulle kört på den planen...kolla så ingen el/rör går i väggen bara...

/K
 
Tack. En sak jag funderar på. Eftersom jag förmodligen inte kan såga spikrakt med tigersåget kommer det ju att bli en glipa mellan karmregeln och originalväggen. Denna måste ju tätas på något sätt, annars blåser det ju rakt in? FInns det någon sorts remsa man kan köpa för att täcka?

regel-fonster.png

Se bild, lite överdrivet snett sågat.

Sen måste jag ju sala på både på insidan med smala gipsbitar och på utsidan med fasadplank, som räcker de nya fönsterreglarna?

/S
 
Byggskum eller drevremsa kan du täta med. Sen lägger du ju foderbräder runt på utsidan och lister inne.

Reglarnas dimension beror ju på hur tjock väggen är men något runt 170x45 eller 200x45 lär det väl bli... Det är ju sen bra om du kan ta ur lite extra isolering och såga bort 45 mm av reglarna i väggen så du får hela reglar som ram utan att kapa dem. Det går bra att kapa väggreglarna med ett multiverktyg (Fein).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Jag är väl onödigt försiktig, tänker mycket på detta med drag och diffusion, då vi har en frånluftsvärmepump som skapar undertryck inne, och minsta öppning drar det kallt från på vintern, har fått tilläggstäta flera eluttag som det drog riktigt kallt från pga detta.

/S
 
Ja brukar köra skum, från bägge sidor, vänta en stund o skör bort de överblivna skummet med en kniv
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Se bara till att du inte skär bort onödigt mycket av plasten och täta sen som sagt med skum så ska det inte vara några problem!
 
  • Gilla
Käradu och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.