received_10153512829629226.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej! Som ni ser så är badrumsrenovering på g.

Sitter förnärvarande ett 40x 60 fönster. Tänkte byta till 40x 100. Då går det nya fönstret till ventilationshålet.

Hur gör jag detta på lättast /billigast sätt?

Siporexblock, sutterängplan
 
med en gammal fogsvans?
 
Förstärka/avlasta ovanför innertaket?
 
Du bör räkna noga på bärigheten. Ofta sitter ju källarfönster rakt under fönster på markplan just för att väggen är obelastad där. Precis bredvid fönstret på markplan står ju ett par reglar som bär upp avväxlingen från det fönstret och den kraften måste ju föras ner i grundmuren på ett bra vis. Om du har otur så blir du tvingad till en rejäl balk i ovankant som gör att ditt nya källarfönster bara bli 5-10 cm högt och det vore ju olyckligt.
 
Vad består taket av? Är det takplattor eller skarvarna i ett betongbjälklag som syns? Om det är betong så försvinner nästan hela upplaget för två balkar med ett så stort fönster och det kan ju inte vara bra tänker jag.

Har du möjlighet att sätta ett fönster som är högre än 4? På så små fönster tar bågen väldigt mycket plats. Ett alternativ är också att sätta ett som inte är öppningsbart för att få mer glasyta. Då får en fläkt står för all ventilation men i källarplan burkar det kännas konstigt att vädra ändå tycker jag.
 
Det är skarvar i betongbjälkslag som syns. 40 är absolut max desvärre. Fast fönster var tanken. Går det att lösa tro eller blir det till en enorm kostnad?
 
Är fönstret original? Det ser ju ut som om betongelementet bara hålls uppe av karmen, men det kan ju inte stämma. Så vad håller det elementet uppe?
 
fast om det är prefab element så är väl de gjorda med not och spont så de skjuts ihop? Blir ju fånigt annars om varje element måste bäras korrekt för då hade man ju inte kunnat ha ett fönster där överhuvudtaget som det ser ut.
 
De kan ju hjälpa, om det är så. Har aldrig byggt med sådana element. :) Det är alltså dimensionerade för att not och spont skall kunna bära ett element utan ändstöd? I så fall skulle man väl kunna tänka sig att bredda fönstret 30cm år var sida. Hur ser det ut vid källardörren (om det finns), den är ju bredare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.