Jag planerar att sätta in en ny altandörr i helgen, modulmått 90x200. . Väggen består av ytterpnel och inner "panel" . Hur det ser ut därimellan vet jag ej än. (och jag vet att det är lungt att såga upp )


frågan är hur jag skall sätta regelramen där jag monterar in altandörren. Ska jag såga upp ett hål som är 90+4.5+4.5 x200+4.5 +4.5 dvs så att regelramen kommer i linje med ytterpanelen. Eller ska jag bara såga upp väggen 90x200 och montera regelramen fram till innerpanelen? eller ytterpanelen?
 
Redigerat:
Det finns faktiskt en annan tråd som berör precis detta. Hinner inte ta fram den åt dig nu. Exakt hur du gör beror ju på om det är gavel eller långsida du ska såga i och hur väggen är uppbyggd.
 
det är en gavel och det finns inga reglar där dörren ska va. Försökt hitta en tråd om detta men ja får väll försöka igen
 
Tackar för den men det va inte riktigt svaret på frågan :) Den tråden snacka ju mest om det gick att öppna osv osv..

Min fråga är hur regelramen ska placeras i förhållande till ytterpanelen. Som jag förstod d på den tråden så ska jag alltså sätta regelramen så långt ut att den är i nivå med ytterpanelen, är det rätt uppfattat??
 
Jag sätter regelramen i nivå "innanför läkten" på utsidan. I den andra tråden blev det i nivå med plankväggen på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.