Hejsan.
Jag har sett liknande trådar förut men alla har varit ganska gamla så jag startar en ny.

Vi ska bygga fritidshus på vår tomt. Yttersidan skall ha träpanel. Platsen vi planerar bygga på är en skogstomt så jag planerar att ta ner cirka 20 träd varav större delen är höga tallar.

Min fråga är:
- Finns de någon som kan komma till Stockholm/Värmdö och eventuellt fälla, men i varje fall såga? (den jag kontaktat har inte återkommit till mig)
- Har läst om torktiden,, i detta fall, vad ska man räkna med? Vår planerade byggtid är cirka två år.
- Ekonomi,, tumregler så jag bedöma eventuella erbjudanden.

I samband med detta har jag ytterligare en fråga.
Jag har pratat med ett en träfällare. De tycker jag ska göra ved av några träd men eftersom det kommer bli så stor volym virke är det bästa frakta bort och slänga tillsammans med riset.
- Är det så? Googlar man framkommer det att timmer går att sälja, men än en gång, inte färskaste information.

Mvh
lg
 
Jag kan tyvärr inte inte hjälpa dig med kontakter med legosågare men med erfarenheter från både småskalig sågning och skogsbranschen så tror jag du skulle få svårt att räkna hem priset på de brädor du får. Arbetstid är inte gratis och det går åt mer sådan vid småskalig sågning då man bara gör ett skär i taget.
Tyvärr är det inte alltid lätt att sälja virke heller. Sågverken är försiktiga med att ta emot virke från tomter då de ofta innehåller spik. Dessutom måste du upp i tillräcklig volym för att de ska köpa, ofta ca 10 kubikmeter (kan ha ändrats, troligen uppåt, sedan jag var aktiv i skogsbranschen).
 
Min far har egen skog och sågverk i Norrland. Han skulle bygga garage för 20 år sedan.

1 Avverkade själv
2 Körde ut timret i skogen själ
3 Sågade virket själv
4 byggde garaget själv med hjälp av en snickare

Under bygget frågade han snickaren hur mycket han "sparat" på att göra det med eget timmer?

Snickaren svarade: Det går nog ungefär +/-0 eftersom virke då för t ex takstolar är så billigt och utifrån hur mycket man kunde sälja timmer för....

Så jag tror inte heller du spar några pengar, särskilt inte om du ska leja ut allt MEN det är både kul och tillfredsställande att bygga saker med eget virke.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Min far har egen skog och sågverk i Norrland. Han skulle bygga garage för 20 år sedan.

1 Avverkade själv
2 Körde ut timret i skogen själ
3 Sågade virket själv
4 byggde garaget själv med hjälp av en snickare

Under bygget frågade han snickaren hur mycket han "sparat" på att göra det med eget timmer?

Snickaren svarade: Det går nog ungefär +/-0 eftersom virke då för t ex takstolar är så billigt och utifrån hur mycket man kunde sälja timmer för....

Så jag tror inte heller du spar några pengar, särskilt inte om du ska leja ut allt MEN det är både kul och tillfredsställande att bygga saker med eget virke.
Nu är ju dock år 2021 ekvationen en annan. Lundqvist Takstolar som hade rimligt prissatta takstolar via nätet har slutar med den produktionen (eventuellt tillfälligt pga. extraordinära omständigheter) samt att priset på virke i bygghandeln har fördubblats och lite till sedan ifjol.
 
  • Gilla
Blueolsson
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Nu är ju dock år 2021 ekvationen en annan. Lundqvist Takstolar som hade rimligt prissatta takstolar via nätet har slutar med den produktionen (eventuellt tillfälligt pga. extraordinära omständigheter) samt att priset på virke i bygghandeln har fördubblats och lite till sedan ifjol.
Priset på arbetstid har också stigit och framför allt klena virkesdimensioner drar mycket arbetstid på litet sågverk.
 
Allt beror på hur mycket man värderar sin egen tid och hur mycket man kan göra själv.

Tilläggsisolerar och sätter ny panel själv.

Egen skog, fällt och kört ut själv.
Transporterat till ett litet sågverk.
Hjälpt till under sågning.
Kört till byggplats och ströat upp för torkning.

Och nu spikar jag panel och är nöjd att slippa betala för panelen.

/ATW
 
  • Gilla
Blueolsson och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Allt beror på hur mycket man värderar sin egen tid och hur mycket man kan göra själv.

/ATW
Det framgår av TS start att han hade för avsikt att leja in arbetet - alltså inte såga virket själv.
Om man sågar själv kan det gå på plus så länge man inte måste ta ledigt från välbetalt jobb för att göra det själv.
 
ylven ylven skrev:
Det framgår av TS start att han hade för avsikt att leja in arbetet - alltså inte såga virket själv.
Om man sågar själv kan det gå på plus så länge man inte måste ta ledigt från välbetalt jobb för att göra det själv.
Jag håller med...

Om man vill leja in någon för allt jobb så kommer det att bli dyrare.

Skulle vara intressant att veta hur dyrt det skulle bli.

Folk betalar ju premium för annat hem/småskaligt tillverkade produkter så varför inte virke?

/ATW
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
- Finns de någon som kan komma till Stockholm/Värmdö och eventuellt fälla, men i varje fall såga? (den jag kontaktat har inte återkommit till mig)
Finns en bra facebook grupp, "Vi med bandsågverk" heter den, testa där om du inte hittar någon här
 
Det går att få en hygglig lönsamhet på grövre dimensioner där antalet sågskär per virkesvolym är mindre och råvaran därför är en större del av priset. I synnerhet brädslåningsvirke går också att få bättre kvalitet eftersom man kan vända kärnsidan utåt då man brädar.

Fast lönsamheten är under förutsättningen att man kan göra största delen av arbetet förutom själva sågningen själv. Det är skogsarbetet och barkning och stabbning som tar tid. Att såga på blocksåg går väldigt snabbt om man är 3-5 man på plats så även om man måste leja in någon hjälpare går det runt.

Eget arbete är som känt fritt från inkomstskatt och moms så allt över 100 kronor i timmen är bra betalt. Skall man först arbeta loss pengarna på förtjänst och sedan betala inkomstskatt på dem och sedan betala en företagare plus moms med återstoden då blir det ingen lönsamhet alls.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på dagens virkespriser hade jag sågat själv (verkar ju skitkul) och byggt så mkt man kan själv. Trots rot/rutavdrag (OM man får det) så får du ha rätt hög lön för att det ska löna sig att jobba och betala någon annan att göra jobbet. På den resan lär man sig mkt om bygge.... svårt dock att värdera den kompetensen man bygger upp!
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.