Jag är på G att köpa Steni Sockelskiva Terra, som är en 5 mm tjock fibercementskiva. Jag blir dock tvungen att göra ett stor antal sågningar i dessa, både vågrätta och lodrätta.

Undrar om det finns någon bra metod att göra det snyggt då de flesta snitten kommer att vara synliga?

I databladet står det att man skall skaffa en diamantklinga till en cirkelsåg, men när jag går runt i handeln så hittar jag inga såna, bara diamantklingor till vinskelslipar. Fick förslag att kapa med vinkelslip längs med en riktbräda, men jag tvivlar om jag får det snyggt.

Undrar om man kan få in en diamantklinga till vinkelslip i en cirkelsåg ?
(Har en något äldre cirkelsåg som jag är faktiskt beredd att offra om dammet vore skadlig för sågen)

Några andra bra tips/förslag ?
 
Jag har en Midhage till min festool, köpte den på prevex.
Helt grym, men jag har inte testat den med vanlig cirkelsåg.
Och jag har inte testat på kakel/klinker ännu.
 
Borde finnas mellanringar, jag letar aldrig efter sådant då jag kan göra de jag behöver.

Protte
 
Det finns diamant klingor till dom flesta cirkelsågar, men inga handlare har dom hemma. Du kan fråga din lokale handlare så tar han hem en åt dig, dock inte lågpris varuhusen.
 
Vi monterade fibercement som fasad (typ 1800 kvm) och kom fram till att en hederlig standardklinga funkade lika bra/dåligt som svindyra diamantklingor.
 
För många år sedan (20) kastade man ut sådana stenskivor som passade till cirkelsågen, 230mm och med 30mm hål, på ett av de större verktygsföretagen i Malmö. Jag frågade om jag kunde köpa några, -Du kan ta hur många du vill, fick jag till svar. Och försynt som jag är, så tog jag 5, det fanns några tusen,, m a o en vanlig kapskiva för sten. Vad jag kommer ihåg, så hade det hänt olycker med kapskivor i cirkelsågen, vissa cirkelsågar hade skyddkåpan i plast. Men jag kör själv både stenskivor och plåt men mina cirkelsågar, och har inte haft något problem. Jag har sågat en del asbetsskivor också på det sättet, så det funkar bra, men det ryker, så passa på en dag det blåser....åt grannen
 
Hyr på Cramo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.