Hej,

Jag tänkte tillverka lite smygar till dörrar av MDF och kommer därför behöva göra några långa raka snitt. Jag undrar nu helt enkelt om jag kan klara detta med sticksåg + parallellanslag eller om jag måste inhandla en cirkelsåg med parallellanslag för detta? Eller måste jag tom köpa cireklsåg+skena? Vill helst inte köpa på mig verktyg i onödan, men vill samtidigt ha ett bra slutresultat.

Någon som kan ge lite råd?
 
  • Gilla
Fresten
  • Laddar…
M mbman skrev:
Hej,

Jag tänkte tillverka lite smygar till dörrar av MDF och kommer därför behöva göra några långa raka snitt. Jag undrar nu helt enkelt om jag kan klara detta med sticksåg + parallellanslag eller om jag måste inhandla en cirkelsåg med parallellanslag för detta? Eller måste jag tom köpa cireklsåg+skena? Vill helst inte köpa på mig verktyg i onödan, men vill samtidigt ha ett bra slutresultat.

Någon som kan ge lite råd?
Snittytan blir ju inte särskilt snygg med en sticksåg. Jag hade rekommenderat en sänksåg med skena. Till det du ska göra går det bra med en cirkelsåg med parallellanslag men nästa gång kanske karmen lutar några mm jämfört med väggen, du vill du ha en smyg som är några mm bredare i ena änden än den andra och ett sådant snitt går inte att göra på ett enkelt vis med parallellanslag.

Men för att hålla budget så köp en billig cirkelsåg och såga med anslag eller såga mot en rätskiva av något slag, en rikthyvlad bräda eller raksågad plywoodskiva funkar t.ex. Denna rätskiva går även att använda för sneda snitt.
 
Du kan ju börja med att tillverka en egen sågskena utav MDF, Plywood eller t.o.m. masonite. Här är ett gammalt inlägg där jag försökte förklara hur:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sag-i-bygglov.140314/#post-1039032
Bilderna här kanske är en aning snyggare än min:
http://benchmark.20m.com/articles/CuttingSheetGoods/CuttingSheetgoodsWithCircularSaw.pdf

Eventuellt så kan ju en sådan skena fungera med sticksågen också men som sagts ovan så blir snitten nog betydligt bättre med en cirkelsåg (naturligtvis med rätt klinga).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.