Hej,

Tänkte lägga parkett i trappan. Eftersom det blir så små ytor så vill jag helst slippa använda lister för att dölja fula sågsnitt. Någon som har tips på vad man skall använda för metod/verktyg ? Dvs. utan att behöva lägga ut mer pengar på verktygen än på själva trappan. Trappstegen är ca 25x80 cm. Jag måste således både kunna kapa och klyva brädorna och ändå få ett fint, rakt snitt.
 

Finns superfina gir/kap/klyv maskiner från DeWalt tex men de kostar ju en slant.....

Bäst pris/prestanda har en fogsvans med lite sågerfarenhet av brukaren ;D

/J
 
Jag har gjort det du ska göra för några veckor sen och råkade se Timell göra samma sak på tv igår. Hur han fick raka snitt vet jag ej men det vertyg som räddade mig var min gamla Bosh elhyvel. Jag kapade med sticksåg och cirkelsåg men med hyveln blev snitten sen helt raka.
Alternativen är en byggsåg eller Festo med skena, men för att hålla en rimlig budget kan jag rekomendera en enkel elhuvel.
 
Ju flera tänder desto finare snitt, det gälleräven till handcirkelsågar. Vill du såga riktigt rakt dessutom så upp med en bräda, rätskiva eller nåt.

Bygg en kap/gerlåda till handcirkelsågen så kapar du lekande lätt, dessutom har du samma funktion som på en radialarmsåg, dvs du kan halva ihop bitar vilket kan vara bra ibland.

/Kent
 
Var hittar man ritningar till en sådan?
Någon???
 
Jag tror nog jag skall kunna kapa brädorna utan problem. Problemet är hur man klyver dom med ett snyggt snitt. Att hyvla ner ett sladdrigt snitt går väl säkert bra, men då får man ju fel dimension på plankan.
 
Hyr, låna eller köp en Festool TS55 EBQ med FS1400. Fungerar garanterat.
 
Hej !

Såga parketten underifrån med cirkelsåg. Inte det lättaste för en ovan hand, men ger ett garanterat fint snitt utan flisor...

Klyva längs med kräver ett bord med cirkelsåg....

//Matthew
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.