Jag skaffade mig en geirsåg för ett tag sedan och nu vill frugan ha upp nya gardinskenor som behöver kapas.

Är det en jättedålig idé att sätta på en metallklinga och köra dessa i sågen eller skulle det funka bra? Någon som testa?

Skenorna i fråga är ikeas skena Kvartal i aluminium, så den är ganska mjuk.
 
Innan du ens har hunnit byta klinga så har du klippt 10 st skenor med bågfilen samt att du har metallspånen under kontroll.
 
Tack för den pekaren!

Det kommer att bli en hel del småbitar som ska kapas så det lär bli en del sågande. Dessutom ska man ju inte underskatta vikten av att använda sina prylar. Även om de är kul att ha på hyllan, så vill man ju använda dem så mycket som möjligt. :)
 
Det sistnämnda skall absolut inte undervärderas.

Men ibland får man vara lite pragmatiskt lat åxå, Ikea vcerkar tom ha en speciell såg och geringslåda för detta som heter.....Kvartal..... kostar 49kr
Såg o Gerlåda för gardinstänger

Sedan notera min antydan om alu spånen. Kör du i Gersågen så har du spån över en ytan på 2-3m2. Behöver inte vara ett problem om man bara tar hänsyn till det.
 
Spån är ju förståss lite tråkigt. Att få träspån på gräsmattan är ju inget stort problem, men alu-spån är ju inte lika kul. Får kanske omvärdera det hela lite. :(
 
i gräset gör det nog inte så mycket (förutsatt att du inte går barfota), jag tänkte mer på att du stod inne i själva huset o sågade.
 
Om inte eloxeringen är väldigt hård så går det bra att såga med vanlig fintandad träklinga jag gör det nästan dagligen, orkar inte byta klinga mellan och aluminium så jag kör med 60 tänders klinga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.