Hej,

Behöver såga hyllplan och har bara sticksåg och laminatsåg.
Funkar det eller rekommenderar ni en fogsvans istället, för en cirkelsåg är för dyrt för de 4-6 snitt jag ska göra.
Kanterna kommer inte synas för det ska ligga i en garderob, men vill endå ha det så rakt det bara går.

Tack på förhand
 
Sticksåg med en guide? Fasttvingad (rak) bräda eller liknande.
 
Stickat med guide låter bra tycker jag. Tänk noga på vilken sida som kommer synas mest, eftersom ena sidan bör mycket fulare än den andra. Om du inte vill ha fullt så mycket fnasig kant, rekommenderas en offerskiva under eller över (beroende på hur tänderna ser ut) eller (inte lika bra) tejpa snittet för att minska fnaset. Krångligt att förklara på mobilen, testsåga på en offerbit så blir det tydligt vilken sida som behöver skyddas.
 
Har tyvärr ingen guide på sticksågen, bra idé med bräda som är fasttvingad.
Ska jag använda vanlig sågtand som man fick med eller laminatsågtand, eller finns det annat som man kan köpa?

Tack på förhand
 
Med guide menade jag precis som Jowl föreslog en planka eller liknande.

Vilket blad som helst borde funka, du får testsåga och se hur mycket det flisar helt enkelt.
 
Det blir kalas. Här vill jag dock dela med mig av min erfarenhet av billiga snabbtvingar: man inte kan använda dem till att sätta saker i press över tid. Dessa funkar däremot utmärkt som en tredje och fjärde hand.

För press över tid, för till exempel limning, rekommenderas istället denna eller annan motsvarande variant:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../spannverktyg/skruvtvingar/skruvtving-153001/
 
Testade både med sticksåg med laminatblad och laminatsåg, båda blir bra men det blir rakare med en vanlig laminatsåg, satte fast en träbit med tving för att såga efter linjen.
Hade träbiten med tving när jag använde sticksågen också men blev inte lika bra.
Använde maskeringtejp men det spelade ingen roll, blev knappt flisor endå.

Tack för all hjälp
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.